Willy Eliasen (V) var borgmester i Egedal frem til årsskiftet. Han tog initiativ til, at Gl. Toftegård Station kom til at hedde Egedal Station. Arkivfoto
Willy Eliasen (V) var borgmester i Egedal frem til årsskiftet. Han tog initiativ til, at Gl. Toftegård Station kom til at hedde Egedal Station. Arkivfoto
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

’Navneskift på station gav os identitet’

Egedal Station er det seneste eksempel på, at en kommune bad om at få skiftet navn på en togstation - det kostede 360.000 kr.

Tidligere navneskift
  • 2002 skiftede Nørresundby navn til Lindholm Station
  • 1996 skiftede Godthåbsvej navn til Grøndal Station
  • 1972 skiftede Lyngbyvej til Ryparken Station.

“Jeg vil ikke blande mig i debatten i Hørsholm. Men jeg kan sige, at jeg forstår godt, at de vil skifte stationens navn.”

Det siger den tidligere borgmester i Egedal Kommune, Willy Eliasen (V), til Ugebladet. Da han var borgmester, tog han nemlig initiativ til at få skiftet navnet på S-togstationen Gl. Toftegård ud med et nyt, Egedal Station, der passede bedre ind i at markedsføre kommunen og give den en identitet.

“Vi var en ny og sammensat kommune og manglede en identitet. Navneskiftet var derfor nærliggende,” fortæller Eliasen og oplyser, at der dengang var enighed om det i kommunalbestyrelsen.

Navneskiftet fandt sted i 2011, men havde ifølge den tidligere borgmester været undervejs længe. For allerede i forbindelse med kommunesammenlægningen i 2007 besluttede politikerne at få navnet Egedal frem i lyset.

“Googlede du Egedal, kommer der rigtig mange hits. Vi havde også helt fra start planlagt en ny bydel med navnet Egedal mellem Ølstykke og Stenløse. Vi manglede en destination, der hed Egedal,” forklarer han om baggrunden.

At skifte et navn på en togstation er ikke noget, man bare lige gør. Det er besværligt og koster en del, fordi det var kommunen selv, der skulle udrede alle omkostninger. I Egedal Kommunes tilfælde løb den samlede pris i 2011 op i omkring 360.000 kroner. Der skal skiftes skilte, laves nye køreplaner, ændres i tegninger og navne på rejseplanen. Det er BaneDanmark, der administrerer sådan et projekt, men altså kommunen, der ønsker et navneskift, der skal betale. Og her er timingen ifølge Willy Eliasen vigtig.

“Hvis vi ville have det til at ske her og nu, havde det kostet kassen og langt mere, end det kom til. I stedet afventende vi en revision af køreplanen,” lyder det gode råd fra Willy Eliasen.

Da projektet så endelig kom i gang, gik der er et års tid, inden borgmesteren under større mediebevågenhed 9. december 2011 kunne skifte Gl. Toftegård ud med Egedal.

Publiceret: 18. April 2017 07:00
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Ugebladet

Annonce
ANNONCER
Se flere