Familien Bloch Hansen kan bedst lide de syrlige skumfiduser til 70 kroner. Men prisen er for høj, synes de. Fotos: Michael Paldan
Familien Bloch Hansen kan bedst lide de syrlige skumfiduser til 70 kroner. Men prisen er for høj, synes de. Fotos: Michael Paldan
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

“Koster de skumfiduser 100 kroner?”

Skumfiduser til 100 kroner for et bæger er i handlen. Flere og flere produkter kommer i luksusudgaver

Af Louise A. Poulsen
lap@sondagsavisen.dk

 “100 kroner? Hold da op! Men de smager altså også godt,” siger 59-årige Dorte Bloch Hansen fra Odense, da vi byder hende på bananskumfiduser med chokoladeovertræk fra The Mallows.

“Er det 100 kroner bare for den dåse?” spørger Dortes svigerdatter, 25-årige Camilla Tychsen, der er med til familiepicnic i Frederiksberg Have.

“Jeg kan ikke smage, at det er en eksklusiv skumfidus. Jeg forbinder skumfiduser med lejrbål og børn, og det er svært at forbinde med den pris,” tilføjer hun.

At for eksempel lakridser, flødeboller og skumfiduser sælges som luksusprodukter med kilopriser på 500-600 kroner er også nyt, siger madsociolog Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol:

“Chokolade har vi længe kunnet købe i mange former og prisklasser, og det har bredt sig til andre produkter, som nu kommer i dyrere udgaver. Det er et modtræk til at købe fire Haribo-poser på tilbud.”

Forkælelse

Det dyre slik giver forbrugeren en anden oplevelse, mener Jon Fuglsang.

“Man forkæler sig selv og får en anden oplevelse, end når vi overspiser billigt slik. Det er 'less is more', og vi fortæller samtidig omverdenen, at vi forstår kvalitet og at omgive os med de rigtige brands – eller at vi har købt noget særligt til vores gæster. Vi får ikke kun slik for pengene – vi bliver også forført, og man betaler en ekstra pris for den branding og storytelling, produkterne kommer med,” siger han.

Skumfiduserne fra The Mallows, her med bananskum og chokoladeovertræk til 100 kroner, fås også i andre smagsvarianter til 70 kroner for 150 gram.
Skumfiduserne fra The Mallows, her med bananskum og chokoladeovertræk til 100 kroner, fås også i andre smagsvarianter til 70 kroner for 150 gram.

Vær kritisk

De seks slags skumfiduser fra The Mallows har hver en tegnet person på emballagen og en lille beskrivelse af figuren. Men man skal passe på med ikke at blive forført af fin indpakning, advarer Jon Fuglsang.

“Forbrugerne er nødt til at være kritiske. Fordi noget har et fint navn og en fin indpakning, er det ikke altid bedre kvalitet eller dyrere råvarer,” siger han.

Emma Bülow, der står bag The Mallows, har før fået spørgsmål om prisen.

“Danskere er ikke vant til den pris på marshmallows, men vi er ved at vænne os til, at kvalitet koster mere. Slik har aldrig været sundt, så det giver mening at spise lidt, men godt. Vores skumfiduser er håndlavet med gode, økologiske råvarer. De er tunge, så man spiser heller ikke en hel bøtte på en gang,” siger hun.

Publiceret: 12. August 2017 06:00
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Ugebladet

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt