Nyt studio med pilates:

For mig er det glad træning

Camilla Mohr har åbnet træningsstudioet Reeform Pilates i Rungsted

Af
Morten Timm

Morten Timm

Øget velvære, større muskelstyrke, bedre smidighed, balance plus en rankere kropsholdning.

Ifølge 45-årige Camilla Mohr er gevinsterne mange ved at dyrke reformer pilates. På kort tid har hun mærket stor interesse for den alsidige træningsform i sit nyåbnede studio 'Reeform Pilates Rungsted' på Bolbrovej 95A, hvor hun er franchisetager.

Her har hun indrettet et hyggeligt lille træningsstudio med plads til små hold på max otte deltagere pr. gang.

Siden åbningen i efteråret er der allerede etableret mere end 20 hold.

“Når folk spørger, hvad det er, plejer jeg at sige, at det er glad træning. Sjovt og uhøjtideligt, hvor man bare får det bedre bagefter. Det gør i hvert fald mig selv glad og afslappet,” fortæller Camilla Mohr.

At det foregår i intime omgivelser med få deltagere ad gangen er et andet afgørende element for træningsoplevelsen, mener hun.

Dels bruger mange det til at få en vis ro, dels kan Camilla Mohr som instruktør have fuld fokus på alle deltagere. I øvrigt træner hun aldrig selv med.

Fra skiskade til træning

Selv blev Camilla lokket til træningen af en veninde, da hun for fem år siden blev kørt ned bagfra på en skiløjpe og ødelagde korsbånd og menisk og egentlig troede, at det var slut med de store fysiske udfoldelser.

“Tidligere dyrkede jeg astanga yoga og løb, men det her blev jeg bidt af fra første dag. Herefter uddannede jeg mig til instruktør og har undervist lige siden,” siger Camilla Mohr, der oprindeligt er uddannet intensiv sygeplejerske, men tog karrerieskiftet, da muligheden om at blive franchisetager hos Reeformer Pilates bød sig.

Som udgangspunkt er der tre træningstyper: Original (den rolige træning og velegnet for begyndere), Classic (flere variationer og mere udfordrende) og Power (mere fitness-orienteret med pulstræning og brug af jumpboard). Foto: Morten Timm

Som udgangspunkt er der tre træningstyper: Original (den rolige træning og velegnet for begyndere), Classic (flere variationer og mere udfordrende) og Power (mere fitness-orienteret med pulstræning og brug af jumpboard). Foto: Morten Timm

Både utrænet og trænet

Målgruppen lyder på kvinder i 35-65 års alderen, men hun har kunder op til 80 år, ligesom flere også har taget deres mænd med.

Reformer pilates henvender sig både til helt utrænede og personer, der allerede er i god form og dyrker sport.

“Der er flere triatleter, der bruger det som core-træning og for smidigheden. Og får du en stærkere core, bliver du med garanti også bedre til den sport, du dyrker,” fastslår Camilla Mohr.

Reformer pilates foregår med en særlig træningsbænk, der er opfundet og udviklet af tyske Joseph Pilates. Oprindeligt til brug ved genoptræning af sengeliggende patienter, men den har også vist sig at være effektiv for raske og til øvelser for alle kroppens muskelgrupper. Et simpelt fjeder-system varierer belastningen, og ifølge Camilla Mohr er det både en meget skånsom og sikker træningsform.

“Når folk spørger, hvad det er, plejer jeg at sige, at det er glad træning. Sjovt og uhøjtideligt, hvor man bare får det bedre bagefter. Det gør i hvert fald mig selv glad og afslappet,” fortæller Camilla Mohr. Foto: Morten Timm

“Når folk spørger, hvad det er, plejer jeg at sige, at det er glad træning. Sjovt og uhøjtideligt, hvor man bare får det bedre bagefter. Det gør i hvert fald mig selv glad og afslappet,” fortæller Camilla Mohr. Foto: Morten Timm

Flere holdtyper

Som udgangspunkt er der tre træningstyper: Original (den rolige træning og velegnet for begyndere), Classic (flere variationer og mere udfordrende) og Power (mere fitness-orienteret med pulstræning og brug af jumpboard).

Derudover har hun blandt andet et særligt ryghold samt balletinspireret barretræning, ligesom hun tilbyder personlig træning for én eller to personer. Endelig køres der i vinterhalvåret også skireformer-træning som forberedelse på det alpine skiløb.

Publiceret 31 January 2018 10:00

SENESTE TV