Rektor siger farvel:

Tog opgør med mobbekultur - men har savnet de unges oprør

Efter 16 ½ år som rektor på Rungsted Gymnasium takker Mogens Hansen af fra en skole, der har fordoblet elevtallet og er blevet meget mere mangfoldighed. Men det har ikke været uden hårde kampe

Af
Morten Timm

Morten Timm

Mogens Hansen havde kun været rektor på Rungsted Gymnasium i to dage, før han havde bortvist syv elever fra skolen for at smide mad efter andre elever.

Han var også manden, der tog det drastiske skridt at aflyse sidste skoledag for eleverne.

Nu er hans egne dage talte på det lokale gymnasium. For efter 16½ år som rektor har 65-årige Mogens Hansen har valgt at stoppe og overlade rorpinden til nye friske kræfter. Hvem det bliver er endnu besluttet, men fra 1. april og resten af skoleåret er vicerektor Mette Vedel konstitueret.

Mogens Hansen husker tilbage på starten i 2001 som vanskelig - og hvor han ret hurtigt blev en meget upopulær mand blandt skolens toneangivende elever.

Nødvendigt opgør

Men efter hans opfattelse var det et helt nødvendigt opgør mod en meget kedelig elevkultur, der havde udviklet sig op gennem 90'erne.

Derfor var han helt klar på, at han stod overfor en kæmpe genopretningsopgave og et gymnasium i regulær krise med faldende elevsøgning flere år i træk og et blakket ry.

“Jeg var chokeret over den udpræget mobbekultur, der var blandt eleverne, hvor de store elever var efter de nye. Det måtte der gøres op med en gang for alle, og det var en meget hård kamp,” erkender Mogens Hansen.

“Det tager tid at nedbryde sådan en kultur, men det lykkedes. Dengang blev 1.g'erne modtaget med ubehagelige tilråb. Nu modtager vi dem med blomster,” tilføjer han.

Rungsted Gymnasium var i 2001 blevet en forholdsvis lille skole med 425 elever. Nu har de godt 800 elever gående, de har gode trivelsmålinger og der er igen en stor søgning til gymnasiet på Stadion Allé.

En forandring som naturligvis gør Mogens Hansen glad, men det der faktisk gør ham mest stolt er den mangfoldighed som Rungsted Gymnasium har fået.

“Vi er det gymnasium på østkysten med flest elever af anden etnisk baggrund end dansk, og vi har i det hele taget en stor gruppe elever fra andre områder, men har samtidig holdt fast i de gode og uddannelsesstærke miljøer herfra. At skabe et gymnasium med den mangfoldighed og hvor unge - uanset baggrund - har kunnet mødes her - har virkelig været en hjertesag for mig,” fortæller Mogens Hansen med begejstring i stemmen.

Mogens Hansen begyndte sin rektor-gerning med at bortvise syv elever og var ikke en populær mand hos de toneangivende elever, da han kom til skolen i efteråret 2001. Foto: Morten Timm

Mogens Hansen begyndte sin rektor-gerning med at bortvise syv elever og var ikke en populær mand hos de toneangivende elever, da han kom til skolen i efteråret 2001. Foto: Morten Timm

Selv en mønsterbryder

Han vil heller ikke skjule sin stolthed over, at det på hans vagt lykkedes at udvikle Rungsted Gymnasium til en skole, hvor flere får en uddannelse.

En direkte parallel til hans egen opvækst på Fyn, hvor det absolut ikke lå i kortene, at han skulle i gymnasiet og videre på universitet. I en husmandsfamilie på landet var syv års skolegang alt rigeligt, hvis ikke det var for hans førstelærer, der skubbede på og mente, at han skulle videre i realen.

“Han kunne se, at jeg var godt begavet og gav mig skubbet. Og efterfølgende har jeg jo fået øjnene op for, hvor meget uddannelse kan betyde for en ung. Det har jeg haft med mig siden, og jeg kan da håbe, at der er nogle elever her, som på et tidspunkt vil tænke, at ham Mogens hjalp mig til at komme igennem, på trods,” forklarer RG-rektoren.

Trods sin begavelse og det faktum, at han fik skubbet til selv at bryde den sociale arv, var han ikke en mønsterelev i gymnasiet.

“Jeg var nok lidt af en rod egentlig. Sådan en elev, jeg som rektor her, helt sikkert ville have kalde til samtale,” lyder det med et grin.

“Og jeg var faktisk tæt på at blive smidt ud. Det indstillede min engelsklærer mig til og mente ikke, jeg hørte til i gymnasiet. Jeg var også en rebel og aktivist, der heller ville detalge i en god Vietnam-demonstration end at sidde på skolebænken,” husker Mogens Hansen.

Men det var alligevel nok til, at den unge Mogens Hansen hankede op i sig selv.

“Her kom det rebelske og min stædighed mig til gavn. For den skulle han alligevel ikke have...”

Mere politisk oprør

Selv om han af hjertet mener, at vi har en fantastisk ungdom - og han fagligt vurderer, at den bedste tredjedel af eleverne aldrig har været bedre end i dag, ligesom gymnasieskolen som helhed - og uanset hvad politikerne ellers påstår - er en betydelig bedre almen uddannelse end da han selv startede for snart 50 år siden, så kunne han godt ønske sig, at de unge her alligevel ville være mere aktivistiske og gøre mere oprør.

“Jeg undrer mig da over, at eleverne heller vil protestere mod rektors alkoholpolitik end hvor hårdt det rammer os, at vi hvert år skal spare to procent af vores budget. Lidt mere politisk oprør vil ikke gøre skade,” siger Mogens Hansen.

For meget fest og alkohol

Han har aldrig været bange for at være et modspil til eleverne. Her har fest- og alkoholkulturen været en anden hjørnesten i hans rektor-indsats, men erkender også, at han ikke er nået i mål her.

“Det er jo en on-going kamp. Min opfattelse er, at de unges fest- og alkoholkultur er meget veludviklet, og selv om vi har fået ændret på holdningen - og fx ikke længere har alkohol på vores idrætsdag - ville jeg da godt have lagt en yderligere dæmper på udskejelserne, men det handler jo ikke kun om gymnasiet. Det er jo også en ungdomskultur,” fastslår han.

Fuldtidsforfatter

Når Mogens Hansen vælger at stoppe som rektor nu har det to afgørende årsager. Tidspunktet synes helt perfekt. Skolen er inde i en god udvikling, der er styr på tingene, økonomien er god, og skolen står stærkt i lokalområdet. Det er ganske enkelt en god fornemmelse at kunne aflevere det hele, når det går godt.

Men 65-årige Mogens Hansen har også en forfatterspire gemt i sig. Det er gennem årene blev til flere fagbøger indenfor økonomi og sociologi - herunder redigering af bøger, men drømmen om at blive fuldtidsforfatter og f.eks. skrive debatbøger, er noget, han gerne vil prøve af, mens muligheden er der.

Derfor er det første, han kaster sig over, et skrivekursus hos forfatter og debattør Carsten Jensen.

“Jeg synes, at det er vigtigt at kompetenceudvikle sig selv, men jeg har altid haft en iboende trang til at blande mig i samfundet, i debatten og være med til at præge udviklingen,” fortæller Mogens Hansen.

Men det hele bliver nu ikke stillesiddende for den snart pensionerede rektor, der har også har en forkærlighed for motion. Om vinteren på langrendsski i Norge, hvor han og fruen har en hytte, og om sommeren på racercyklen til og fra hjemmet i Gentofte. Og han har desuden deltaget i mange ski- og cykelløb.

“Det er to motionsformer, der begge er rigtig gode at kombinere med tanker. Og jeg kommer næsten altid hjem nye idéer efter en tur på skiløjpen.”

Sug al viden til jer

Skal der falde et godt råd til de unge - både dem i gymnasiet og dem der er på vej - fra den livserfarne rektor, så lyder det:

“Brug de muligheder, vi giver jer og sug al den viden til jer, som I overhovedet kan. Og husk at tage det alvorligt...”

Mogens Hansen vil dog godt slutte af med et grin eller to. I stedet for en ordinær afskedsreception, er planen lige efter påske at invitere elever og lærere på en kunstnerisk oplevelse med en omgang selvironisk humor.

Publiceret 26 March 2018 09:00

SENESTE TV