Normalt forbinder man den dyrere oktan 100 med hurtige sportsvogne og racerbiler. En række 'normale' biler kan også have fordel af den dyrere benzin, vurderer en fagmand.

Normalt forbinder man den dyrere oktan 100 med hurtige sportsvogne og racerbiler. En række 'normale' biler kan også have fordel af den dyrere benzin, vurderer en fagmand.

Dyrere benzin - betaler det sig?

Flere benzinselskaber tilbyder såkaldt oktan 100-benzin. Men giver det mening at tanke dyrere benzin? Ja, i mange, men dog ikke alle, tilfælde

Af
Flemming Haslund

BENZIN En ny type benzin spreder sig på tankstationerne. Først sendte olieselskabet OK en 100 oktan-benzin ud på stationer i København og omegn. Nu er det så Shell, der skruer V-Power benzinen et nøk op til 100 oktan i hele landet.

Normalt forbinder man oktan 100 med hurtige sportsvogne og racerbiler. Men skal almindelige bilister interessere sig for højoktanbenzin?

Vi har spurgt brændstofekspert Per Ollikainen, hvad oktantallet i virkeligheden dækker over. Som produktchef i energiselskabet DCC Energi, der driver Shell-stationerne, og har over 25 års erfaring med brændstoffer.

”Bilproducenterne skal leve op til stadigt strengere krav til bilernes udledning og brændstoføkonomi. Derfor er også familiebiler ofte udstyret med kompakte og højtydende motorer. Ofte med turbo for at give flere kræfter og mere bundtræk. Det betyder, at selv almindelige biler faktisk får en gevinst ved at skifte 95 oktan ud med højoktan,” siger Per Ollikainen.

”På bagsiden af benzindækslet kan du normalt se benzinanbefalingen til din bil, ofte anført med et 'minimum' foran. Det viser, at anbefalingen er det laveste oktantal bilen kan køre på. Som regel minimum 95 oktan. Du kan altså trygt tanke benzin med et højere oktantal.”

”Men selv om uvildige tests viser en klar kobling mellem oktantal, ydelse og tændingsbanken, ved vi også, at det ikke er alle biler, der opnår samme effekt med højoktan. Der vil være bilister, som nok ikke kan mærke forskel, selv om du sikkert kan måle en forskel. Men faktum er, at 100 oktan bedre modstår selvantændelse, og det er godt for optimeret ydeevne,” siger Per Ollikainen.

I 2017 foretog bladet Bilmagasinet en test af 99 oktan benzin over for 92 og 95 oktan. Her hentede testbilen fem procent flere hestekræfter og et højere moment sammenlignet med 95 oktan benzin. Også studier af forskellige oktantyper på 23 europæiske og japanske biler, som Society of Automotive Engineers i USA står bag, viser, at oktantallet påvirker acceleration og motorkraft i de fleste almindelige biler.

Oktan

Oktan er et molekyle, som består af kulstof og brint. Oktantallet i benzinen angiver benzinens evne til at modstå selvantændelse, der genkendes som tændingsbanken. Jo højere oktantal, jo mere optimal forbrænding i motoren.

Tændingsbanken opstår, når benzin og luftblandingen komprimeres under forbrændingsprocessen og selvantænder. I moderne biler sikrer bankesensorer i motoren, at tændingen hele tiden reguleres, så tændingsbanken undgås.

Når motorstyringen forsinker tændingen, daler effekten i motoren, mens en tidligere tænding, som højoktanbenzin tillader, giver mere effekt.

Publiceret 27 September 2018 14:51