BMW 1-serien, her 118i med M-udstyr; fortsat en forholdsvis lille BMW med baghjulstræk.

BMW 1-serien, her 118i med M-udstyr; fortsat en forholdsvis lille BMW med baghjulstræk.

BMW: Det er den med baghjulstræk

For BMW-folket er der omtrent intet mere helligt end baghjulstrækket. Det er jo dét, der mere end noget andet skaber bilen

Af
Flemming Haslund

BILTEST Baghjulstræk. Eller forhjulstræk. Det er dybest set et emne, mange springer over. Men for et par bilmærker er lige præcis dette, at bilens drivende hjul er de to baghjul, der udgør en del af hele mærkets dna. Som f.eks. for tyske BMW.

Ikke desto mindre har et par af mærkets modeller nu til dags træk på de to forhjul. Og når mærkets billigste modelrække, 1-serien, inden længe fornys, får den -… forhjulstræk.

Så spørgsmålet er, om man som ærke BMW-elsker skal skynde sig at købe en af de snart gamle BMW 1’ere?

Styrkerne

Øjeblikkets måske bedste bud på en BMW 1 er bilen her, en 118i med M-udstyr. Her samles en lang række af mærkets styrker: En lækker kabine med ikke mindst dejligt stramme sæder og et fedt læderrat. Der er vitterligt sport i følelsen her. Dertil store hjul, der får bilen til at se sporty, ja, ligefrem en anelse ond ud. Og under den lange frontklap ligger en udpræget BMW-motor og arbejder.

Dybe sæder, tykt læderrat og gearvælger til en særdeles velfungerende automatgearkasse.

Dybe sæder, tykt læderrat og gearvælger til en særdeles velfungerende automatgearkasse.

”Udpræget” – ja, er den nu det, bilens motor, der har tre cylindre?

Ja, kun tre. Det er i hvert fald noget andet, end den gang mange var parate til at sætte lighedstegn mellem BMW og 6-cylindret rækkemotor. Men netop BMW har over de seneste generationer arbejdet konsekvent med at downsize motorerne for at nå både høj effekt og lavt forbrug. Og det har her altså resulteret i en motor med kun tre cylindre.

Se, under frontklappen ligger en motor med tre cylindre. Ja, hverken seks, end ikke fire, men tre.

Se, under frontklappen ligger en motor med tre cylindre. Ja, hverken seks, end ikke fire, men tre.

Men lad os slå fast med det samme: Motoren har altid godt med kræfter parat, og intet øre kan høre, at der er en cylinder for lidt så at sige. Ingen ”skæv” lyd, ingen vibration. Så den er godkendt.

Tilbage er så det med baghjulstrækket. Kan man overhovedet mærke det?

Svaret er – ja, man kan mærke forskel på denne baghjulstrukne BMW 1 og en tilsvarende forhjulstrukken bil. Men der er altså kun, når man kører ekstremt hurtigt – ja, faktisk så hurtigt, som man kun bør gøre, hvis man melder sig til banekørsel med sin egen bil. I netop dén situation kan man opnå en lille baghjulsudskridning – overstyring, som baghjulstrækkerfolket siger med et bredt smil.

Men til almindelig kørsel ude på landevejen – dér adskiller Bimmeren sig ikke markant fra de øvrige velkørende forhjulstrækkere, Ford Focus helt typisk.

FAKTA

Plusser og minusser

+ Sporty stil

+ Motor inkl. forbrug

+ Baghjulstræk

- Ikke ny konstruktion

- Bagsædeplads

- Understyring i nogle situationer

Publiceret 20 March 2019 13:56