Mekanikerne på E Plus-værkstederne skal efteruddannes i at kunne reparere de mange elbiler, som kommer på markedet. Kæden forventer at få adgang til data fra bilproducenterne. Foto: Automester

Mekanikerne på E Plus-værkstederne skal efteruddannes i at kunne reparere de mange elbiler, som kommer på markedet. Kæden forventer at få adgang til data fra bilproducenterne. Foto: Automester

Værkstedskæde vil reparere elbiler

Automester-kæden sigter efter de autoriserede forhandlere med en stribe Automester E Plus-værksteder, der er en overbygning på de kendte værksteder, byder bla. på reparation af hybrid-og elbiler

Af
Jens Overgaard

værksted De autoriserede mærkeværksteder skal ikke have patent på at tilbyde en række servicer som online-booking af tid, service-og reparationsaftaler, dækhotel med hjulopbevaring samt hente-og bringeservice.

Så nu gearer Automester-kæden op med en overbygning, som hedder Automester E Plus og foreløbig omfatter 60 ud af de 420 værksteder, der er i dag, og som er fordelt ud over landet.

E+ hedder det nye tiltag fra Automester.

E+ hedder det nye tiltag fra Automester.

Her tilbydes også service og reparation af el-, hybrid-, og plug-in hybridbiler, ligesom kunderne kan få vejledning i bæredygtig kørsel samt miljøforbedringer på deres benzin-eller dieselbil.

I forvejen har visse Automester-værksteder en række ydelser som bl. a. en fordelsklub med rabatter og forskellige former for gratis eller lejelånebiler.

Her vil man nu også kunne låne el-og hybridbiler. Automester E Plus-værkstederne, der markedsfører sig med et grønt logo, vil med tiden også investere i ladestandere, så de elektriske biler kan lades op her.

Flere el-biler

Tommy Stuckert, som er kædechef hos Automester, forklarer baggrunden for det nye tiltag.

"Vi vil gerne være med til at udbrede infrastrukturen for el-og hybridbiler i Danmark og give folk mulighed for, at de kan få de biler repareret hos os. Samtidig får bilejerne convenience, ved at de f.eks. kan bestille tid til service for reparationer på nettet eller får rabat med en fordelsklub," siger han.

I en tid, hvor der kommer mange nye og avancerede el-og hybridbiler på markedet, kræver det stor teknisk knowhow at følge trop. Det mener Tommy Stuckert dog ikke bliver noget problem. Automester har oprettet et akademi, som uddanner og efteruddanner de teknikere, som skal være eksperter i de elektriske biler.

Bilfabrikker og importører strammer dog i disse år grebet om de data, som flyder fra og til elbiler, hvor software betyder stadig mere end hardware. EU og en række brancheorganisationer arbejder dog på, at bilproducenterne skal åbne for disse data, ligesom det skete i den såkaldte Nissan-sag fra 2003, hvor bilproducenterne blev pålagt at åbne for reparationshåndbøger og manualer, så også ikke-autoriserede værksteder kunne lave service, og hvor servicebogen kunne stemples, såfremt fabrikkens forskrifter var fulgt.

"På samme måde forventer vi, at der bliver fri adgang til data til gavn for forbrugerne og den frie konkurrence," siger Tommy Stuckert.

FAKTA

Automester

Blev grundlagt i 1993.

Er med 420 mærkeuafhængige værksteder Danmarks største værkstedskæde.

Publiceret 08 May 2019 15:32