7-eleven kiosken på Rungsted Kyst Station holder kun åbnet marts måned ud. Arkivfoto: Jens Berg Thomsen
7-eleven kiosken på Rungsted Kyst Station holder kun åbnet marts måned ud. Arkivfoto: Jens Berg Thomsen
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DSB lukker 7-Eleven kiosk på Rungsted Kyst Station

Første skridt til at gøre det en spøgelsesstation, vurderer pendlertalsmand Michael Randropp

Lørdag 31. marts bliver sidste dag, hvor der kan købes billetter, kaffe og croissanter i den lokale 7-Eleven på Rungsted Kyst station. Da har DSB besluttet at lukke stationskiosken, og årsagen er for lav en omsætning.

”Det er ikke lykkedes at holde butikken rentabel, så der kan være en kiosk på stationen. Men der har simpelthen ikke været handlende kunder nok i butikken,” siger Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Kommerciel.

Han oplyser, at billetsalget på stationen længe har været meget lav, blandt andet fordi otte ud af ti DSBs kunder i dag betjener sig af virksomhedens digitale platforme, både når de køber billetter og søger rejse-information.

Endvidere har de måtte konstatere, at den lavere indtjening i butikken er præget af vigende salg på andre varer. Eksempelvis aviser, blade og magagisner, da flere og flere passagerer benytter og underholder sig gennem de elektroniske medier.

”Der er blevet gjort forsøg på at holde indtjeningen oppe ved at lokke kunderne til med varer frisksmurte sandwich til at tage med på farten. Men det har ikke været nok,” siger Aske Wieth-Knudsen videre.

En spøgelsesstation

Meldingen om lukningen af 7-eleven på Rungsted Kyst Station kommer samtidig med, at den nye trafikplan for de danske jernbaner også varsler færre tog og dermed dårligere servicering af Rungsted Kyst Station.

Og det møder kritik fra pendlerformand Michael Randropp.

"Det her er ikke tilfredsstillende. Jeg frygter, at Rungsted - sammenholdt med nedskæringerne i Trafikplanen - bliver en spøgelsesstation. Kunderne får ikke kun en dårligere service og en forringelse af det samlede rejseprodukt. De kommer også til at opleve en utryghed," mener Michael Randropp.

Rungsted Kyst Station. Arkivfoto: Morten Timm
Rungsted Kyst Station. Arkivfoto: Morten Timm

Sådan får du billet

For de togkunder, der hidtil har købt deres billet i 7-Eleven butikken på Rungsted Kyst Station, oplyser DSB, at man fremover kan rejse på 'Rejsekort' eller købe billetten andre steder.

Det være sig i DSB's App, i DOT's App, i DSB's netbutik på dsb.dk eller i DSB's billetautomat på stationen.

Også 7-eleven kiosken på Espergærde Station lukker.

Man vil fortsæt kunne købe billet i 7-Eleven på Kokkedal Station. DSB Kundeservice kan desuden fanges på tlf. 7013 1415.

”Det er ikke lykkedes at holde butikken rentabel, så der kan være en kiosk på stationen. Men der har simpelthen ikke været handlende kunder nok i butikken,” siger Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Kommerciel. Pressefoto
”Det er ikke lykkedes at holde butikken rentabel, så der kan være en kiosk på stationen. Men der har simpelthen ikke været handlende kunder nok i butikken,” siger Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Kommerciel. Pressefoto
Publiceret: 06. Marts 2018 12:15
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Ugebladet