Sydbank i Hørsholm kom lørdag 23. december på alvorligt ekstra arbejde, da det pludselig fløj rundt i Hovedgaden med kundebreve, indeholdende cpr- og kontonumre. Foto: Morten Timm
Sydbank i Hørsholm kom lørdag 23. december på alvorligt ekstra arbejde, da det pludselig fløj rundt i Hovedgaden med kundebreve, indeholdende cpr- og kontonumre. Foto: Morten Timm
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Fortrolige bankbreve med cpr-numre blæste rundt i gågaden

Ved en fejl havnede bunker af kundebreve fra Sydbank i affaldscontaineren, hvorfra de blæste ud og fløj rundt i Hovedgaden. Banken beklager episoden. “En fejl der ikke må ske,” siger filialchefen

De har røde ører hos SydBank i Hørsholm efter det lørdag formiddag 23. december blæste rundt i Hovedgaden med bunker af breve fra banken, hvorpå der stod personlige oplysninger som CPR-numre, kontonumre og navne og adresser på kunder.

Bankbrevene lå ikke i konvolutter og er at betragte som fortrolig information mellem bank og kunde, men ved en fejl blev de ikke malkuleret og endte i stedet i affaldscontaineren uden for banken.

Det må bare ikke ske

På den meget blæsende lillejuleaftensdag fik vinden pludselig fat i papirerne, der blev set flyve rundt i gaden.

“Det er en situation, vi tager meget alvorligt og selvfølgelig er rigtig rigtig kede af,” lyder det fra filialchef i Sydbank Hørsholm, Diana Kirk.

“Desværre er der sket en beklagelig menneskelig fejl, hvor vores rengøring har forvekslet det med husholdningsaffald og smidt det i affaldscontaineren. En fejl der bare ikke må ske,” erkender Diana Kirk overfor Ugebladet.

Hun kan ikke oplyse, hvor mange kundebrev, der var tale om, eller hvordan det konkret skete, at brevene er kommet ud af affaldsposen, så blæsten fik fat i dem.

Personale indkaldt

Sydbank blev gjort opmærksom på de flyvende breve lørdag formiddag, og straks blev der kaldt personale på arbejde til at finkæmme området.

“Vi var meget hurtigt på stedet og gjorde en stor indsats for at få indsamlet alle breve, og efter vores bedste overbevisning har vi fået samlet alt ind, men det blæste meget den dag og skulle der være ét, der er blevet fundet, opfordrer vi selvfølgelig til, at man bortskaffer det på bedste vis eller alternativt afleverer det her hos,” siger filialchefen.

Møde med rengøringen

Diana Kirk oplyser videre, at der i dag (onsdag - red.) har været afholdt et møde med bankens rengøringsfirma for at forhindre, at det nogensinde sker igen. Desuden blev der strammet op omkring procedure for makulering.

På den første åbningsdag her efter jul har der ikke været reaktioner på hændelsen fra kunder, men skulle der være Sydbank-kunder, der føler sig utrygge over det skete, er de meget velkommen til at kontakte den lokale filial.

Publiceret: 27. December 2017 16:30
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Ugebladet

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt