Hans Jørgen Holum demonstrerer den nye køkkenkniv. Foto: Fred Jacobsen
Hans Jørgen Holum demonstrerer den nye køkkenkniv. Foto: Fred Jacobsen
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Hørsholm-firma genopfinder køkkenkniven

Ny kniv skal gøre det lettere for ældre at blive i eget hjem

En iværksætter, en læge og en designer har sat sig for at genopfinde køkkenkniven og gøre den til en global succes. Og udgangspunktet er en nystartet virksomhed på Usserød Kongevej 157 i Hørsholm.

Her holder 'WEBEQU' til - og her viser firmaets frontfigur, hørsholmeren med norske rødder, Hans Jørgen Holum, gerne, hvordan man skal håndtere denne genopfundne kniv.

“Du holder den som en murske. Du skaber trykket oven på knivbladet, hvor du på en almindelig kniv lægger trykket for enden af bladet, og en masse kraft går tabt,” forklarer Hans Jørgen Holum, mens han prøveskærer i et stykke brød med brødkniven, den ene af de tre modeller, 'WEBEQU' indtil videre har udviklet.

Og netop i udsigten til at bruge mindre kræfter, når man skærer i brød, kød eller snitter grøntsager, ser Holum et potentiale. Ikke mindst for den voksende andel ældre, som gerne vil klare sig længst muligt i eget hjem. Det var sådan set også med tanke på deres forældre, at firmaets to stiftere, iværksætteren Jochum Kirsebom og lægen Morten Albrechtsen under en jagttur kom på idéen med at lave en kniv, der har skaft som på en murerske oven på i stedet for for enden af bladet.

“De snakkede om, hvordan de kunne gøre hverdagen nemmere for forældrene og fik så designeren Nicholai Wiig-Hansen med på idéen. Ja, og så blev køkkenkniven genopfundet,” lyder Hans Jørgen Holums forklaring.

Gang i salget

Han er selv, med udgangspunkt i Hørsholm, hvor der er kontor og lager, ansat til at sælge det nye produkt. Og han fortæller, at der er ved at komme gang i salget.

Der er netop sendt en palle med knive af sted til Australien, og i disse dage er 'WEBEQU' i færd med at introducere knivene til den ledende køkkenkæde i Belgien. Knivene kan allerede købes i forskellige forretninger i Tyskland, Storbritannien og Sverige.

Alle er i målgruppen

“Vores målgruppe er dog ikke specifik. Det er alle,” forsikrer Hans Jørgen Holum og håber, at knivene også snart vil være på hylderne i danske butikker.

'WEBEQU', der såmænd er et sammentræk af den engelse sætning 'we believe in quality' (vi tror på kvalitet), har været undervejs siden 2015 og er nu, efter en lang række diskussioner og tests, på fuld fart ud på det danske og internationale køkkenknivmarked.

Har du en kommentar? Så kan du komme af med den på Ugebladets Facebook-side.

Publiceret: 14. Juni 2017 07:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Ugebladet

ANNONCER
Se flere