Intervalgang har vist sig at have en gavnlig effekt på folk med type 2 diabetes. Her er Jerry Ritz i hurtig gang ved Nivå Bugten. Foto: Carsten Lundager
Intervalgang har vist sig at have en gavnlig effekt på folk med type 2 diabetes. Her er Jerry Ritz i hurtig gang ved Nivå Bugten. Foto: Carsten Lundager
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Kan intervalgang hjælpe andre end diabetikere?

Positivt resultat af forsøg, lokal diabetes-formand har deltaget i, fører til etablering af nyt forskningscenter, der skal undersøge intervalgangs effekt på andre sygdomme

Af Peter Klar

Resultatet af et videnskabeligt forsøg om fysisk aktivitet, som formanden for den lokale Diabetesforening i Hørsholm, Jerry Ritz, har deltaget i, resulterer nu i oprettelsen af nyt forskningscenter, der støttes af TrygFonden med 40 millioner kroner.

Forsøget viser, at såkaldt intervalgang, det vil sige periodisk hurtig gang, kan hjælpe personer med type 2 diabetes, som Jerry Ritz selv fik konstateret i 2004.

Men kan hurtig gang også hjælpe personer med kræft, psykiske lidelser eller andre kroniske sygdomme?

Det skal et nyt forskningscenter finde ud af.

Det er Bente Klarlund, professor på Københavns Universitet og overlæge på Rigshospitalet, som skal lede centret.

Jerry Ritz har på opfordring af Bente Klarlund medvirket i et TV2 indslag om virkningen af intervalgang.

"Jeg er meget glad for at kunne medvirke til at inspirere andre diabetikere til at komme i gang med at dyrke denne effektive form for motion, som har bevirket, at jeg trods den kroniske og livsforkortende sygdom lever godt med min diabetes uden nævneværdigt brug af medicin," siger Jerry Ritz.

Derfor fylder emnet intervalgang nu også godt i Jerry Ritz' foredrag "Man ka' hva' man vil", som han holder rundt omkring i landet, ikke mindst i andre Diabetesforeninger.

"Kalenderen er ved at være godt besat. Jeg skal blandt andet til Gribskov, Lolland og flere steder i Københavnsområdet til efteråret," siger "Mr. Intervalgang", Jerry Ritz, som i et halv århunderede har været beskæftiget i kultur- og underholdningsbranchen som manager og producent.

FAKTA

Om intervalgang:

- Gå i 1 time, hvor du skiftevis går langsomt og hurtigt i intervaller à 3 minutter.

- Start med 3 minutter langsom gang, skift så til 3 minutter “hård” gang.

- Du skal have pulsen op, have sved på panden, og tempoet skal være så højt, at du kun kan tale i korte sætninger.

- Når de tre hårde minutter er gået, sænker du tempoet til normal gang igen i 3 minutter, hvorefter du hæver tempoet igen osv.

- Undgå at lægge for hårdt ud. I den første måned bør gåturene være 30-45 minutter.

- Alle uanset kondition kan bruge træningsmetoden.

- Hvis du er diabetespatient, så tal for en sikkerheds skyld med din læge, før du går i gang.

Kilde: Sundhed - det nye helsemagasin, nr. 9, oktober 2012

Publiceret: 20. Juni 2013 13:24
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Ugebladet

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt