DEBAT:

383 - ren tomgang

Af Ole Christensen, Slotsdalen 181, Hørsholm:
I seneste udgave af Ugebladet (8.7.2014) skriver Leif Torstein Pedersen om lukning af busrute 383.
Jeg vil fornuftigvis holde mig på lang afstand af Leif T. Pedersens argumenter, da jeg ikke kender forholdene i Fasanvænget.
Men jeg kender buslinie 383, der erstattede 388, 381 og 377 til Mikkelborg Park. Der kører ca. 30 busser i døgnet, hvoraf en betydelig del er gabende tomme, nogle er der et par stykker i, og en sjælden gang imellem er der sørme en 8-10 stykker.
Det siger sig selv, at det er en tosset måde at bruge skatteydernes penge på, så en løsning, hvor borgerne serviceres af miniflexbusser, må være den rigtige løsning.
Men så skriver hr. Pedersen: “Buspassagerer forurener ikke nær så meget som bilister”. En bemærkning, der unægtelig tager seriøsiteten ud af indlægget.
383 kører med færre passagerer til Mikkelborg Park, end en enkelt personbil kan rumme. Bussen holder pause her, så dieselhakkeren står og oser i ca. fem minutter på trods af forbud mod tomgang over et minut, fordi chaufførerne ikke kan finde ud af at stoppe og starte en motor (der er dog nogle få undtagelser). Hvem sagde forurening?
Jeg har endvidere den beklagelige fornøjelse med mellemrum at komme til at køre bag 383 fra Gl. Strandvej i Nivå til Mikkelborg Park i aftentimerne.
Da bussen er gabende tom og ikke skal holde ved stoppestederne, holder chaufføren hastigheden på ca. 30 km/t. for at holde sin køreplan. En strækning, hvor hastigheden er 60 km/t, og overhaling er umulig. Lad os stoppe tosseriet og få en god og velfungerende flexordning til alle, der har behov, når de har behov.

Publiceret 12 July 2014 10:15

Ugebladet Hørsholm nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Ugebladet Hørsholm
SENESTE TV