En lukning af Grønnegade sker på bekostning af miljøet, mener Venstre.

En lukning af Grønnegade sker på bekostning af miljøet, mener Venstre. Arkivfoto

DEBAT: Man skal kunne køre ud af Hørsholm

Af Anne Ehrenreich og Fritz Reuther, Medlemmer af Kommunalbestyrelsen for Venstre:

Det skal være 'Konge' at vokse op i Hørsholm, lyder et slogan for at få tilflyttere til Hørsholm. Det forudsætter, at man også nemt kan komme til og fra byen morgen og aften, når man skal på arbejde. Det nytter ikke noget, at alle bestræbelser går på at lukke veje og begrænse mulighederne for at komme til og fra Hørsholm. Det vil ikke trække nye borgere til.

Mandag den 29. oktober skal kommunalbestyrelsen tage stilling til et forslag om at fastholde lukningen af den østlige del af Grønnegade, som tidligere har tjent som ind- og udkørsel for mange borgere. Venstre går ind for at genåbne udkørslen, så borgerne har flere muligheder for at komme til og fra byen. Der har aldrig været uheld på stedet, og der er ikke trafiksikkerhedsmæssige årsager, som taler imod.

Vi har fuld forståelse for, at borgerne på strækningen gerne vil slippe for trafikken. Det vil folk overalt i byen, og det vil lukke os alle inde. Placering er derfor noget, man må forholde sig til, når man køber hus. Der er allerede foretaget mange trafiksikkerhedsmæssige tiltag i Grønnegade øst med bump og andet, som gør, at man ikke kan køre særlig stærkt på strækningen.

Lukningen af Grønnegade øst medfører en daglig omvej for rigtig mange borgere. Omvejen er ca. 1 km. Regner vi med, at det drejer sig om 450 personer i døgnet, medfører det en ekstra kørsel på ca. 100.000 km per år svarende til 6.600 liter benzin eller ca. 16 t CO2. Det er voldsomme tal. Det harmonerer ikke særlig godt med Hørsholms klimaambitioner. Dertil kommer den tid, som de pågældende dagligt må spilde på at holde i kø på Isterødvejen.

Publiceret 26 September 2018 07:00

SENESTE TV