Byrådsmedlem Marcus Guldager (S), mener, at man bør kigge på med kritiske øjnede nationale test.

Byrådsmedlem Marcus Guldager (S), mener, at man bør kigge på med kritiske øjnede nationale test. Arkivfoto: Morten Timm

DEBAT:

Øg skolernes frihed omkring nationale tests

Vi bliver også nødt til at se på, hvorfor vi har skabt et samfund, hvor så mange unge har ondt i sjælen. Jeg tror desværre, at vi har skabt en usund præstationskultur, skriver Socialdemokratiets Marcus Guldager

Af Marcus Guldager (S), medlem af Hørsholm Kommunalbestyrelse og formand for DSU Øresundskysten, Usserød Kongevej, 35D, 1.tv, Hørsholm:

I Hørsholm skal vi lade os inspirere af Aarhus kommune, og ansøge om at give vores skoler øget valgfrihed, når det kommer til de nationale tests.

Vi har i dag et voldsomt problem med depression, stress og angst. Antallet af unge, der får sådan en diagnose, er tredoblet over de sidste 10 år. Det har vi i Socialdemokratiet gjort vores for at kæmpe imod, blandt andet ved at implementere gratis psykologhjælp til unge, hvilket bliver til virkelighed efter sommerferien.

Det er jeg rigtig glad for. Det er et skridt i den rigtige retning.

Men det er ikke nok blot at symptombehandle. Vi bliver også nødt til at se på, hvorfor vi har skabt et samfund, hvor så mange unge har ondt i sjælen. Jeg tror desværre, at vi har skabt en usund præstationskultur.

Vi skal hele tiden måles og vejes, og denne præstationskultur starter allerede helt i de tidlige år i folkeskolen, hvor man bliver testet som aldrig før. Vi bliver nødt til at kigge på, hvordan vores samfund er struktureret.

Jeg tror personligt, at de nationale tests er et redskab, som man bør kigge på med kritiske øjne. Ikke alene er testen voldsomt upålidelig – i hvert fald ifølge flere kritikere – men den sætter også et unødigt pres på vores børn.

Derfor skal vi lade os inspirere af Aarhus Kommune, der netop har ansøgt om at lade det være op til deres skoler, om de vil bruge nationale tests, og i hvilket omfang.

Med sådan en løsning giver vi mere frihed til den enkelte skole, så de har nemmere ved at sikre den bedst mulige undervisning for vores børn. Derudover vil vi forhåbentlig også tage et skridt for at få ændret den samfundsstruktur, der gør flere af vores børn stressede og angste.

Publiceret 19 June 2019 09:00