Grethe, 91 år, og Børge Noer, 95 år, fra Hørsholm kan 31. juli fejre jernbryllup - 70 år som ægtepar.

Grethe, 91 år, og Børge Noer, 95 år, fra Hørsholm kan 31. juli fejre jernbryllup - 70 år som ægtepar. Foto: Privat

70 år som par:

"Jeg kan hver dag sige: Jeg elsker dig over alt i verden"

Grethe og Børge Noer fra Høsholm kan 31. juli se tilbage på 70 års ægteskab

Af
Fred Jacobsen

Kan man holde liv i kærligheden, når man som Grethe og Børge Noer fra Hørsholm kan se tilbage på 70 års ægteskab?

"Sagtens," siger Børge Noer med et fast blik og uden tøven.

"Kærligheden er blevet mere intens de senere år. Jeg kan hver dag sige: 'Jeg elsker dig over alt i verden'," siger den 95-årige tidligere gartner og fotograf om sit ægteskab. Og vi morer os i samtalen lidt over, hvor fantasiløst det egentlig er at kalde en 70 års bryllupsdag for Jernbryllup, når betegnelserne fra sølvbryllup (25 år) over guldbryllup (50 år) til krondiamantbryllup (65) bare stiger og stiger i metalværdi - og så falder med et jerntungt brag ved de 70 år.

Bedstefars begravelse

"Fantasien rakte nok ikke længere," konstaterer gommen, der forelskede sig i sin Grethe - og omvendt - ved deres fælles bedstefars begravelse i 1947.

Ja, du læste rigtig: Bedstefaren var de fælles om, da Grethes far var bror til Børges mor. Helt uproblematisk var det ikke med sådan en forelskelse mellem fætter og kusine. Nok for Grethe og Børge, men ikke for Børges mor.

"Mor stillede spørgsmålet: 'Er det nu forsvarligt'," fortæller Børge Noer. Det, hans mor tænkte på, var, om det nu også var sunde og raske børn, der kunne komme ud af samlivet mellem fætter og kusine. Grethe og Børge tog moderens betænkeligheder alvorligt og besluttede sig for at gå til en læge for at finde ud af, om det nu også var forsvarligt at leve forelskelsen helt ud.

"Lægen havde ingen betænkeligheder," husker Børge Noer tilbage - og han og Grethe fik den forklaring, at havde deres søskende-forældre været af samme køn, kunne det give problemer. Men da det nu handlede om bror og søster, gav lægen grønt lys.

De to forelskede var parate til at tage den smertelige konsekvens, hvis lægens dom var faldet anderledes ud.

"Ja, så ville vi nok være gået hver vores vej," lyder det fra Børge Noer.

Grethe og Børge Noer blev gift 31. juli 1949.

Grethe og Børge Noer blev gift 31. juli 1949. Foto: Privat

Det mørke rum

Da Grethe, der er 91 år, og Børge løb ind i hinanden ved bedstefarens begravelse, var Børge soldat. To år efter blev de gift, og Børge arbejdede som gartner og altmuligmand hos direktør Viggo Andersen på Rungsted Strandvej. Viggo Andersen drev frakkefabrikken Anglomac, der en overgang var en af Hørsholms store virksomheder med 70 ansatte og i 50'erne holdt til i de bygninger, der nu rummer plejehjemmet Margrethelund, og i Kammerhuset på Kammerrådens Vej.

Når vi beder vores morgenbøn, siger jeg altid tak til Gud for hans kærlighed til os

Grethe hjalp til i huset hos direktør Andersen, og de boede i en lejlighed over Rungsted-ejendommens garage. I den lejlighed var der et helt mørkt rum uden vinduer, som hobbyfotografen Børge Noer kunne bruge som mørkekammer.

Da direktør Andersen på et tidspunkt anskaffede sig et gartneri med drivhus og ville have Børge til også at passe det - uden ekstra betaling - besluttede Børge Noer sig for flytte og derefter at gøre sin hobby til levevej. I 1952 blev han selvstændig fotograf i ti år og drev fotografforretning frem til 1988. Først som Noer Foto i en tidligere chokoladeforretning på Hovedgaden 16, siden i Hørsholm Midtpunkt fra 1972 frem til 1988, da han afhændede virksomheden til sin mangeårige førstemand, Jens Lassen.

Den stærke tro

"Når vi beder vores morgenbøn, siger jeg altid tak til Gud for hans kærlighed til os," hedder det blandt andet i den tale, Børge har forberedt til sin elskede Grethe. For den stærke tro spiller en meget stor rolle i jernbryllupparrets liv. De er opvokset i et indremissionsk miljø - Børge er fra Gørding ved Esbjerg, men har boet i Hørsholm de seneste 72 år, og Grethe er fra Bevtoft i Sønderjylland - og han har i mange år været medlem af Hørsholm Menighedsråd, 11 af dem som formand.

Der kom i øvrigt tre sunde døtre ud af ægteskabet, født i henholdsvis 1953,1956 og 1959; der er seks børnebørn og syv oldebørn - det yngste på toethalvt år.

Grethe og Børge Noer bor på Mariehøj Allé i Hørsholm og fejrer deres jernbryllup med et åbent hus i sognegården for beboerne i Seniorbo 2970 og andre på selve dagen den 31. juli. Og 3. august fejrer de jernbrylluppet med familien og venner med en andagtsstund i Hørsholm Kirke og efterfølgende middag og fest på Lerbækgaard.

Publiceret 23 July 2019 11:00