Et Blixen-pyntet juletræ flankeret af Rosendahls direktør Henrik Rosendahl, designer Ole Kortzau, Rungstedlundfondens formand Tore Dinesen og museumsdirektør Marianne Wirenfeldt Asmussen. Foto: Susie Melnik

Et Blixen-pyntet juletræ flankeret af Rosendahls direktør Henrik Rosendahl, designer Ole Kortzau, Rungstedlundfondens formand Tore Dinesen og museumsdirektør Marianne Wirenfeldt Asmussen. Foto: Susie Melnik

Dansk design i Blixens ånd

Rosendahl lancerer julepynt inspireret af Karen Blixen. Baronessen vil i de kommende år lægge navn til flere Rosendahl-nyheder

Af
Af Peter Klar

 

RUNGSTED: Rosendahls sponsorat af Karen Blixen Museet har kastet de første synlige beviser af sig.Det danske designfirma med hjemsted i Hørsholm, som i efteråret indgik sponsoraftale med Karen Blixen Museet, løftede mandag sløret for en serie Karen Blixen-julepynt designet af Ole Kortzau.Julepynten, der fra efteråret vil være i handlen i en sølv- og guldserie, markerer begyndelsen på en stor satsning fra Rosendahl, som i 2008 vil lancere endnu flere produkter i Karen Blixens navn.Ud over de faste sponsorbidrag fra Rosendahl kan Karen Blixen Museet således se frem til et beløb til finansiering af nye udstillinger på Rungstedlund for hvert solgt stykke af Karen Blixens Jul.Lanceringen af Ole Kortzaus juleserie fandt sted på Rungstedlund, hvor der noget usædvanligt for årstiden - men højst relevant for anledningen - var opstillet et juletræ pyntet med de nye Rosendahl-produkter skabt i baronessens ånd. Beslægtet med Blixen "Jeg laver helst skæve ting. Det må ikke blive for symmetrisk. Jeg føler mig beslægtet med Karen Blixen og er blandt andet inspireret af hendes blik for sammenstødet mellem vild natur og kultur. Jeg læser Karen Blixens fortællinger som lignelser. Hun var på distance af virkeligheden. På samme måde ønsker jeg at give betragteren associationer frem for at skildre virkeligheden, præcis som den er," siger Ole Kortzau.Ifølge formanden for Rungstedlundfonden gennem 40 år, Karen Blixens nevø Tore Dinesen, falder samarbejdet med designfirmaet Rosendahl helt naturligt."Hun var kræsen og gik efter nogle helt specielle ting, når der skulle købes vaser eller andet indbo til Rungstedlund," siger han.Rosendahls administrerende direktør Henrik Rosendahl fortæller, at firmaets satsning på Karen Blixen, hvad angår omfanget af produkter, bliver endnu større en H.C. Andersen-linjen lanceret i anledning af forfatterens 250 årsdag i 2005."Karen Blixen bliver en helt ny verden for Rosendahl og vil sprede sig til helt nye produktyper, alt sammen skabt i hendes værdiunivers," siger Henrik Rosendahl.

Publiceret 14 June 2007 00:00