Kristen Dalgaard fylder 80 år i dag. I 1962 åbnede han sin 'lille' købmandsbutik i Hørsholm, og nu har datteren Lisbeht overtaget livsværket, men det får ikke 'den gamle' til at overveje pension.

Kristen Dalgaard fylder 80 år i dag. I 1962 åbnede han sin 'lille' købmandsbutik i Hørsholm, og nu har datteren Lisbeht overtaget livsværket, men det får ikke 'den gamle' til at overveje pension.

Ikke noget med plejer hos købmand Dalgaard

Så længe hovedet og helbredet er til det, så fortsætter Hørsholms kendte købmand Kristen Dalgaard sit arbejde. I dag fylder han 80 år og glæder sig hver dag til at møde kunder og personale. Hvorfor også gå ud at finde en ny hobby nu, spørger han

Af
Morten Timm

Morten Timm

Er der noget købmand Kristen Dalgaard aldrig kunne drømme om, så er det at hvile på laurbærrene. I hans univers er der ikke noget, der hedder 'plejer'. Heller ikke når man, som han, i dag fylder 80 år, og fortsat holder sig en arbejdsuge på over 40 timer og aldrig - aldrig nogensinde - i sit 65 år lange arbejdsliv har haft en eneste dag, hvor han ikke havde lyst til at gå på arbejde og gøre en forskel for kunderne. Lige siden han åbnede sin første købmandsbutik på Peter Bangsvej på Frederiksberg for 55 år siden, har han levet efter forretningsfilosofien at have kunden for øje. Et mantra, han stadig overleverer til de unge medarbejdere i dag. "Mit sigte har hele tiden været at sætte kunden i centrum. Hvad vil de gerne have," fastslår Kristen Dalgaard. "At lytte til deres behov og fange tidens trend er det vigtigste. Verden forandrer sig jo hele tiden, vi får nye levemåder. Vores børn vokser op med en anden dagligdag og andre forbrugsbehov. Det stiller hele tiden nye krav. De impulser skal vi opfange og indrette vores forretning efter. Derfor bestræber jeg mig ikke på at bruge ordet 'plejer' og hører meget efter, hvad kunderne og de yngre generationer har af behov," fortsætter Kristen Dalgaard.

Levende dagligdag

Udgangspunktet for at drive en levende forretning, er ifølge byens førende købmand, at ledelsen selv følger med tiden. Uanset man er blevet 80. Men det har aldrig været noget problem, mener han selv. "I bund og grund har jeg altid interesseret mig for mine omgivelser, så det kommer naturligt. Det er jo spændende og udfordrende at være købmand. Ikke to dage er ens, og det er inspirerende at have med kunder at gøre," siger Kristen Dalgaard, der hver dag er at finde i butikken, hvor han gør en dyd ud af at vise kunderne til rette, holde øje med, at der ikke er kø ved kasserne, at der er fyldt op på hylderne og butikken fremstår ren og ryddelig.

At drive et moderne supermarked med 150 medarbejdere betyder mange opgaver. Det sker dog ikke så tit, at Kristen Dalgaard må sætte sig ved en af kasserne, så det er alene til ære for fotografen.

At drive et moderne supermarked med 150 medarbejdere betyder mange opgaver. Det sker dog ikke så tit, at Kristen Dalgaard må sætte sig ved en af kasserne, så det er alene til ære for fotografen.

Lugten af tøjbutik

Det var ellers ikke købmand, den unge Kristen gik og drømte om under opvæksten som yngste barn i en søskendeflok på fem på en gård på Mariager-egnen i Jylland. "Som dreng elskede jeg at handle ind med min mor, og specielt i tøjbutikkerne. Jeg kunne så godt kunne lide lugten i en tøjbutik og ville derfor rigtig gerne i lære sådan et sted. Krigen betød, at der ikke rigtig var nogen lærepladser at få. Det var der på Købmandsgården i Mariager, men kun hvis jeg selv havde hvide kitler med. De kunne ikke købes under krigen, så min mor var opfindsom, indfarvede og syede gårdens kornsække om," husker Kristen Dalgaard.

Bossen og konsulenten

I dag er det datteren Lisbeth Dalgaard, der tegner forretningen og er øverste chef, men 'den gamle' tages stadig med på råd, når nye ting skal afprøves. F.eks. med at finde små producenter, der laver noget unikt. Der ligger også meget arbejde i at finde de rigtige økologiske og bæredygtige varer, som flere og flere kunder efterspørger. "Hun er bossen, jeg er konsulenten. Men vi arbejder godt sammen og har gensidig respekt for hinanden, selv om vi ser forskelligt på tingene. Det er vigtigt, at de yngre generationer også får prøvet deres ideer, og det nytter jo ikke, at jeg tror, at jeg altid har ret. Så når vi har været uenige, har jeg altid givet mig og sagt 'så prøv det da'," fortæller Dalgaard. Foruden Lisbeth tæller den nærmeste familie datteren Inge, der er jurist, og fire børnebørn. Hustruen Else mistede han for fem år siden. De flyttede sammen til Hørsholm i 1962.

Mange år til 100

Pensionsalderen er ikke noget 80 års fødselaren forholder sig til - endnu. "Der er jo lang tid til, jeg bliver 100 år. Så længe hovedet fungerer, helbredet er godt, og jeg kan være til nytte, hvorfor skulle jeg så gå ud at finde en ny hobby," spørger han med et smil på læben. Det er 47 år siden, han bød kunderne indenfor i købmandsbutikken Dalgaard på Usserød Kongevej 62 (dér, hvor Walthers Grill lå i mange år). Siden kom det langstrakte center til, og dermed forvandlingen til et supermarked. De 80 butikskvadratmeter står da også i skærende kontrast til Dalgaard Supermarkeds nye topmoderne forretning i KongevejsCentret med et bruttoareal på 3.500 kvadratmeter og 150 medarbejder. Men altid et supermarked, der ville give kunderne lidt mere. I dag dokumenteret med mange personalebetjente afdelinger og et betydeligt større varesortiment end et almindeligt supermarked med over 23.000 varenumre på hylderne.

Stadig en købmandsgård

I dag er han glad for at have det hele - lige fra discount til delikatesser - i én og samme forretning. "For mig er det stadig en købmandsgård, bare tilpasset tiden," siger Kristen Dalgaard, der også i mange år har måttet høre på, at forretningen er dyr. Dagligvarerne koster det samme, understreger han, men der er forarbejdet mad og andre specielle varer, som koster ekstra. "Det kan også være dyrt at købe billigt, som min mor altid sagde. Hvis frikadellefarsen var billig var den fuld af fedt og svandt ind på panden. Det kunne jo ikke mætte nogen. Sådan er det jo stadigvæk. Tiden er kostbar, og det handler om at give kunderne noget valuta for pengene. Vi har jo konkurrenter nok, og kunderne bliver jo ved at komme. Jeg er overbevist om, at det skyldes, at vi hele tiden har tilpasset os. Der er jo ikke noget nemmere end at sætte prisen ned og skære servicen væk," forklarer Kristen Dalgaard. I en travl hverdag har de fleste kunder brug for at finde nemme, hurtige og spændende middagsretter. De betaler os for at lave forarbejdet, så de skal bruge mindre tid derhjemme," tilføjer Dalgaard.

Ingen reception

80 års dagen fejres uden stor ståhej. På selve dagen tager Kristen Dalgaard til Jylland hos sine tre ældre søskende, men han har lovet at være i forretningen på fredag. Det bliver dog uden nogen officiel reception, understreger fødselaren. "Jeg er blevet fejret nok," mener han.

Publiceret 31 March 2009 07:00