Ægteparret Anne og Thorkild Gruelund føler, at deres private ejendomsret er blevet krænket, når deres tinglyste færdselsret til deres værtshus og erhvervslejemål uden kompensation bliver forringet. Foto: Morten Timm

Ægteparret Anne og Thorkild Gruelund føler, at deres private ejendomsret er blevet krænket, når deres tinglyste færdselsret til deres værtshus og erhvervslejemål uden kompensation bliver forringet. Foto: Morten Timm

Gruelund:

Kommunen krænker vores private ejendomsret

Ægteparret Gruelund mener, at Hørsholm Kommune har fjernet deres tinglyste færdselsret til deres værtshus. Nu har de bedt tidligere borgmester Uffe Thorndahl til at granske sagen

Af
Morten Timm

Morten Timm

Som var det nyskænket fadøl, skummer vreden lige nu over hos ægteparret Anne og Thorkild Gruelund.
Vreden skyldes, at Hørsholm Kommune, ifølge parret, er ved at eliminere deres tinglyste færdselsret til baggården ved Hovedgaden 29, hvor de driver 'Danmarks mindste værtshus' og har to andre erhvervslejemål.
Indtil forleden var de overbevist om, at der i det nye store bymidte-byggeri - med O. Adsbøll & Sønner som bygherre - var gjort plads til, at den ølbil, som flere gange om ugen leverer varer til Gruelunds beværtning, kunne køre ind og læsse af få meter fra værtshuset. Præcis som det fremgår af den tinglyste færdselsret for tunge køretøjer, som parret har.

Fjerner færdselsret

Men tegningerne for det nye byggeri viser nu, at porten ind til gården alligevel ikke bliver så høj, at ølbilen kan komme ind, ligesom gårdspladsen heller ikke gør det muligt for køretøjet at vende.
"Vi vil godt slå fast, at vi er meget glade for, at der bliver bygget her i bymidten. Men vi føler, at vores rettigheder bliver tilsidesat af Hørsholm Kommune. Vi troede, at den private ejendomsret er ukrænkelig, men her fjerner man vores færdselsret og forringer vores ejendom. Det kalder vi for ekspropriation, men det sker uden kompensation," siger Thorkild og Anne Gruelund.

Danmarks mindste værtshus ligger i baggården ved Hovedgaden 29 og ejes af Thorkild og Anne Gruelund.

Danmarks mindste værtshus ligger i baggården ved Hovedgaden 29 og ejes af Thorkild og Anne Gruelund.

Eksborgmester på sagen

De synes, at systemet direkte træder på dem og har derfor indledt en flersporet klagesag mod Hørsholm Kommune - og med en overraskende hjælpende hånd fra tidligere Hørsholm-borgmester Uffe Thorndahl, der er sat til at nærstudere alle sagens akter og finde fejl i sagsbehandlingen.
“På sin vis er jeg nervøs for, at der er blevet eksproprieret, for så er der tale om magtfordrejning," siger Gruelund.
Hans hustru er dybt skuffet og mener ikke, at det kan være rigtigt, at de skal jordes af kommunen på den måde.
"Jeg føler, at kommunen tryner os. De tager noget fra os, og det gør det på en lusket måde. Hvad er vores servitut med færdselsret værd, hvis den kan bare kan fjernes med et pennestrøg," spørger Anne Gruelund.

Sådan bakker Carlsbergs ølbil ind i gården bag det gamle rådhus og Hovedgaden 29. Foto: Privat

Sådan bakker Carlsbergs ølbil ind i gården bag det gamle rådhus og Hovedgaden 29. Foto: Privat

Søger erstatning

Thorkild Gruelund har i en mail orienteret alle sine kollegaer i kommunalbestyrelsen. Han finder det samtidig højt mærkværdigt, at en super borgerlig kommune som Hørsholm kan behandle borgere på denne her måde.
"Som lokalpolitiker er det en kommune, jeg skal være med til at 'sælge', men det er sgu svært," fastslår han.
Endelig vil parret via en advokat forfølge en erstatning hos Taksationskommissionen.

Afviser kritikken

Hos Hørsholm Kommune afviser centerchef Katrine Langer, at der gjort noget forkert i sagsbehandlingen eller at man tilsidesætter Gruelund-parrets rettigheder.
“Der er ikke tale om ekspropriering, men alene en omlægning af vejretten. Og det er sket i overensstemmelse med deklarationen på matriklen. Vi har under hele udbudsforløbet været meget opmærksomme på denne færdselsret og sikret, at den bliver overholdt,” bedyrer Katrine Langer.
“Bygherre har haft en ekstern trafikrådgiver på sagen, der er fremkommet med en professionelt forslag til en omlægning af færdselsretten. Dette har kommunen godkendt.” oplyser Katrine Langer.
Det kan Anne og Thorkild Gruelund ikke bruge til noget, da deres oplysninger fra Carlsberg siger, at de har lastbiler på 12 meter længde og som kræver en højde på 4,2 meter.
Ifølge centerchefen har Gruelunds klage næppe betydning for byggeprojektets videre tidsplan.

Publiceret 12 May 2015 10:15