Købmand Lisbeth Dalgaard var en af initiativtagerne til et møde om detailhandelens fremtid og efterlyste gode idéer. Foto: Fred Jacobsen

Købmand Lisbeth Dalgaard var en af initiativtagerne til et møde om detailhandelens fremtid og efterlyste gode idéer. Foto: Fred Jacobsen

Udvalg til detailhandel:

“I skal levere enighed”

Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget dropper tidligere strategisnak og er parat til at lytte til detailhandelens ønsker

Af
Fred Jacobsen

Detailhandlenen i Hørsholm skal levere enighed og kommunen det praktiske.
Sådan lyder den meget korte udgave af den del af kommunens erhvervsstrategi, der vedrører detailhandelen, som Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget kunne samle sig om på sit seneste møde tirsdag.
Strategien indeholder fire punkter:
Det skal være let at komme til og fra butikkerne for privat og offentlig transport.
Den fysiske planlægning skal understøtte de detailhandelsområder, der er i byen nu.
Der skal være kulæturelle tilbud, der understørrer detailhandelen og handelsoplevelsen.
Kommunen skal være åben og i dialog med detailhandelen.
Strategien er ifølge udvalgsformand Henrik Klitgaard (R) et opgør med tidligere overvejelser, om Hørsholm skal have status af at være regionalt eller lokalt handelscenter.
“Den snak har vi lagt på hylden og taget en mere pragmatisk tilgang. Den er, at vi lytter til detailhandelen. Den skal så levere varen selv, nemlig enighed,” understreger Klit- gaard og henviser blandt andet til ens åbningstider som ét af områderne.
På et møde, som Hørsholm Erhvervs Netværk (HEN) havde indkaldt til forleden, var det netop tilgængelighed til bymidten, p-pladser og enighed, der var i fokus for diskussionen. Der blev blandt andet efterlyst en undersøgelse af, hvad borgerne ønsler sig af detailhandelen.
Det Henrik Klitgaard dog ikke er en kommunal opgave.
“Hvis detailhandelen vil vide, hvad borgerne mener om detailhandelen, må de selv undersøge det,” siger han til Ugebladet.

Publiceret 01 December 2015 00:00