Nedskæringer på rute 150S vil ramme Hørsholms borgere og virksomheder på mobiliteten, lyder et i et udkast til en protestskrivelse. Foto: Fred Jacobsen

Nedskæringer på rute 150S vil ramme Hørsholms borgere og virksomheder på mobiliteten, lyder et i et udkast til en protestskrivelse. Foto: Fred Jacobsen

Protest mod indgreb i linje 150S

Venstre vil dog ikke nøjes med udvalgsbehandling og kræver hele byrådets opbakning

Af
Fred Jacobsen

Hørsholm melder sig nu ind i koret af protester mod Region Hovedstadens planer om at skære i buslinje 150S mellem Kokkedal Station og Nørreport Station.

“At standse 150S i Gl. Holte vil have store konsekvenser for studerende, erhvervslivet, for både små og store virksomheder og for borgernes mobilitet og tilgængelighed til skole, arbejde og kulturliv i københavnsområdet. At den i dag forbinder til et trafikalt knudepunkt som Kokkedal Station er samtidig sund fornuft, i alle pendleres interesse og af afgørende betydning for mobiliteten,” hedder der i et udkast til et protestbrev, Miljø- og planlægningsudvalget skal forholde sig til på torsdag.

Det er dog ikke nok, mener Venstres Anne Ehrenreich, der selv sidder i udvalget og i regionsrådet.

“Den sag er for vigtig til, at den kun skal behandles i udvalget. Jeg ønsker hele kommunalbestyrelsens opbakning,” siger Anne Ehrenreich til Ugebladet.

Region Hovedstaden skal spare ca. 40 millioner kr. på offentlig trafik og har i tre ud af fire scenarier beskrevet, at rute 150S fremover kun skal køre mellem Nørreport og Gl. Holte. Desuden er der i et af scenarierne lagt op til, at rute 500S, der også kører igennem Hørsholm, skal reduceres fra ti til 15 minutters drift.

Begge dele er Hørsholm Kommune utilfreds med og tilslutter sig derfor protesterne fra seks andre nordsjællandske kommune, der er også mener, den kollektive trafik i området rammes for hårdt.

Årsag til regionens besparelser er, at man ikke kan få enderne til at nå sammen på grund af regionens udgifter til den nye letbane.

Publiceret 20 February 2018 07:00

SENESTE TV