Månedens vane:

Træk nu vejret rigtigt

Ugebladet giver sammen med kiropraktor Ole Wessung månedens tip om, hvordan du gør mere for din sundhed

Af
Af Ole Wessung

kiropraktor

Tak, til Ugebladets læsere, fordi I læser mine gode råd og giver dem videre til mig.

Forleden dag var jeg ude at løbe og det var en af de der dage, hvor det på ingen måde var let, på et tidspunkt prustede og stønnede jeg mig forbi et sødt ægtepar, der råbte følgende råd, efter mig ”du skal bare smile, så går det hele meget lettere”.

Træk vejret (rigtigt)

Hver måned i 2018 vil jeg gøre mit bedste til at inspirerer jer til at tillægge jer én ny vane. Én ny vane om måneden for at få et bedre og sundere liv, lyder det ikke fristende?

Selvom du ikke har læst årets første artikel, kan du godt starte nu. Jeg vil lige give dig et kort resumé, men du kan også gå ind og finde den under ugebladet.dk.

Vane nr. 1 handlede om at smile og den enorme effekt, det at smile har på vores helbred (mindre stress, bedre immunforsvar, lavere blodtryk, bedre jobs m.m)

Tænk engang; et barn smiler 400 x om dagen og du smiler kun 20 (viser forskning).

Vane nummer to for februar er derfor: Træk vejret rigtigt og få mere energi, mindre stress, bedre humør og et meget, meget bedre helbred og liv.

”Det at trække vejret, er jo 'bare' noget, der kommer af sig selv”, vil de fleste sige. Det er også til dels rigtigt, men kvaliteten af en vejrtrækning kan vi påvirke.

I 2017 havde jeg den store glæde at holde foredrag sammen med Stig Ådall Sverinsen, som er verdensmester i vejrtrækning. Det var noget af en øjenåbner at få genopfrisket, hvor fantastisk et godt åndedræt er for alt, lige fra hurtigere helning efter skader til et mere afslappet liv med mindre stress og sygdom.

Med det rette åndedræt, kan du påvirke dit blodtryk og puls og meget, meget mere.

“Jo mere du får ud af vejret jo mere får du ud af livet”, er et af Stig Ådall Severinsen.

Jo mere du får ud af vejret jo mere får du ud af livet

Stig Ådall Severinsen, vejrtrækningsekspert

Den gode vejrtrækning

Rejs dig op og stil dig med håndfladerne fremad

Træk vejret ind gennem næsen og mærk hvordan din mave bliver presset ud (tæl til 4)

Hold vejret 1 sekund

Pust nu ud gennem munden, gerne med en ahhhh lyd og tøm lungerne helt (tæl til 8)

Hold vejret 1 sekund

Gentag øvelsen, så længe du lyster og så mange gange som muligt, men start med 2 min hver 2. time og så byg på derfra

Fantastisk meditationsform

Mens du står der og renser din krop for affaldsstoffer (CO2) og fylder den med rent, healende og energigivende ilt (O2), vil du samtidig, helt automatisk lukke ned for ”hjernemylderet”, der årsag til stress og udbrændthed.

Glem ikke at smile meget mere (vane nr.1) selvom du nu skal have fokus på din vejrtrækning (vane nr. 2). Tænk engang hvor vild du bliver, når du har fået 12 nye vaner.

Publiceret 20 February 2018 08:00

SENESTE TV