Månedens vane:

Når du går, skal det nok gå

Ugebladet giver sammen med kiropraktor Ole Wessung månedens tip om, hvordan du gør mere for din sundhed

Af
Af Ole Wessung

kiropraktor

I hele 2018 vil jeg hver måned anbefale en ny og fantastisk vane, der, uden det store arbejde, vil have en enorm effekt på både dit fysiske og mentale helbred.

I januar skrev jeg om alle de fantastiske 'bivirkninger', der er ved at smile, og i februar var turen kommet til det at trække vejret rigtigt.

Vi skal ud at gå

Menneskekroppen refereres også til som bevægeapparatet, hvilket på mange måder efterhånden, er lidt misvisende, da vi bevæger os mindre og mindre. Når man tænker på, at vi mennesker som udgangspunkt er designet til at gå og småløbe mellem 15 og 20 km om dagen, og at vi samtidig overhovedet ikke er lavet til at sidde ned, kan man egentlig godt forstå, at det går som det går:

Overvægt

Diabetis 2

Smerter i ryg og nakke

Hjertekar sygdomme

Depression og stress

er det synlige resultat af vores faldende aktivitet.

Men fortvivl ikke. Løsningen er lige under dig...dine ben.

Filosoffen Søren Kirkegaard, skrev i 1847 til sin svigerinde, Sophie Henriette, der havde været syg, om de mange fysiske og mentale fordele ved at gå:

'Tab for alt ikke lysten til at gå: Jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til og går fra enhver sygdom. Jeg har gået mig mine bedste tanker til og jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den. Når man således bliver ved med at gå, så går det nok.'

10.000 daglige skridt

Det er bedre at starte med lidt, end slet ikke at komme i gang. 30 minutter ekstra om dagen gør en kæmpe forskel, og det behøver ikke en gang at være i træk. Alle skridt tæller med, også de helt små.

Målet er mindst 10.000 skridt hver dag.

Publiceret 30 March 2018 07:00

SENESTE TV