Månedens vane:

Utilfredshed og utaknemmelighed er en af de største årsager til frygt og stress

Ugebladet giver sammen med kiropraktor Ole Wessung månedens tip om, hvordan du gør mere for din sundhed

Af
Af Ole Wessung

kiropraktor

Tak, er kun et fattigt ord. Jeg kunne ikke være mere uenig.

Da jeg som ung sad med min bedste ven Lars i hans mors lille køkken i Tårnby på Amager og talte og fantaserede om alle de fantastiske ting, vi ville opnå og opleve når vi blev ældre, hvilke jobs, biler, huse, ferier og så videre, så er det sjovt at se tilbage og tænke på, hvor fantastisk meget bedre, det faktisk er gået.

Vi havde slet, slet ikke fantasi til at forestille os, at det kunne gå så godt.

De fleste af mine klienter, om det er kiropraktorpatienter, coachklienter eller de mange mennesker, jeg har holdt foredrag for, har noget overrasket måtte erkende, at det samme er tilfældet for dem. Men dog efter nogen tids efterrationalisering og tilbageblik.

Faktisk gælder det for de fleste mennesker i Danmark, at når de går deres liv efter i sømmene, så har virkeligheden overhalet fantasien mangefold.

Utilfredse alligevel

Det er ufatteligt, hvor mange, af os, der konstant brokker os. Vi brokker os over alt, lige fra det dårlige vejr, til de høje skatter, vores arbejde, kollegaer, partnere, ja stort set alt, hvad man kan brokke sig over, brokker vi os over. Og det er ikke ”kun” de andre, vi giver også os selv det glatte lag, igen og igen, og det er desværre meget usundt at være utilfreds.

35.000 syge med stress

Og over en halv million danskere på antidepressiver, og tallene bare stiger og stiger. .

Sig bare tak

Videnskaben har de seneste år vist, at hvis man træner sin hjerne i daglig taknemmelighed, så forebygger vi stress, frygt og ensomhed, styrker vores immunforsvar, øger vores livsglæde og styrker vores bånd til andre mennesker. Samtidig viser forskning, at det er de simple ting i livet, der gør os mest taknemmelige, som en hjælpende hånd, en solopgang, et smil, en hilsen o.s.v.

Det skønne ved taknemmelighed er, at det er helt gratis og kræver ingen arbejde eller specielle færdigheder, det kræver ”kun” én ting: at du kommer i gang.

Spørg dig selv:

Hvor er jeg nu i forhold til mine oprindelige drømme?

Hvad er jeg taknemmelig for i dag?

Hvordan kan jeg sætte mere fokus på det, jeg er glad for, frem for det jeg er utilfreds med?

Giver jeg nok ros og tak til mig selv og andre?

4 vaner på en gang

Taknemmelighed virker stærkest sammen med andre og særlig sammen med nogen du holder af.

Så: gå en dejlig tur, gerne flere sammen, smil til alle på jeres vej mens I går og glæder jer over den smukke natur og mærker den skønne forårsluft, mens i trækker den ind gennem næsen, alt imens i tænker, eller endnu bedre, siger til hinanden: ”Hvor er livet pragtfuldt”-

Publiceret 28 April 2018 08:00

SENESTE TV