Forsøgsprojektet skal vise, hvordan et klimavenligt og fleksibelt transporttilbud kan understøtte borgeres behov og være en integreret del af fremtidens kollektive transportsystem. Arkivfoto

Forsøgsprojektet skal vise, hvordan et klimavenligt og fleksibelt transporttilbud kan understøtte borgeres behov og være en integreret del af fremtidens kollektive transportsystem. Arkivfoto

Flertal vil fortsætte med førerløs bus

Pilotprojekt med selvkørende bus i Hørsholm rykker nærmere, selvom oppositionen ønsker det sat på pause

Af
Morten Timm

Morten Timm

I slutningen af 2019 vil den første førerløse elbus trille ud på vejene i Hørsholm.

Det er meldingen fra borgmester Morten Slotved (K) efter et byrådsflertal - 11 for og syv imod - mandag aften vedtog at fortsætte med pilotprojektet om selvkørende busser.

Venstres Anne Ehrenreich havde benyttet sig af sin såkaldte standsningsret og bragt sagen på dagsordenen, fordi projekt rent teknisk ikke er klar og kun vil medføre gener for øvrige trafik i Hørsholm, når den kun kan køre 15 km/t..

“Vi skal ikke lægge flere sten i vejen for trafikken, og det må være producentens opgave at betale for udvikling. Det giver ikke mening, at skatteborgerne i Hørsholm skal bruge så mange penge,” sagde Anne Ehrenreich med henvisning til, at der er afsat 2,3 millioner kroner årligt til projektet.

Usikkerhed om ansvar

I øvrigt gjorde hun byrådet opmærksom på, at det jo slet ikke er et pilotprojekt, der ligger i budgettet, men en realisering af selvkørende busser i fuld skala.

Partifællen Annette Wiencken slog også på den usikkerhed der er omkring placering af ansvaret ved et eventuelt uheld med bussen. Endnu en grund til at skyde sagen til hjørne, mente Wiencken.

Venstre-politikerne understregede, at de er positive omkring førerløse busser, når teknologien er klar. En holdning som blev bakket op af LAs Jakob Nybo og Glen Madsen fra DF.

Stadig med i front

Et flertal med Konservative i spidsen holdt dog fast i vigtigheden af, at Hørsholm Kommune fortsat kan være med helt i front som deltager i forsøg med selvkørende elbus.

”Det glæder mig enormt meget, at vi fortsat er med i det meget spændende projekt. Med forsøgsordningen bidrager Hørsholm til en for tiden helt afgørende teknologisk modning, og jeg er sikker på, at vores borgere vil hjælpe udviklingen i gang ved at prøve bussen og vurdere dens potentiale,” siger borgmester Morten Slotved (K) efterfølgende i en pressemeddelelse.

Efter byrådsvedtagelsen bliver næste skridt at finde ud af, hvor i Hørsholm bussen skal køre, hvilket gøres ud fra en vurdering af trafiksikkerheden. Derefter skal Transport-, bygnings- og boligministeriet godkende hele forsøgsprojektet, som i øvrigt gennemføres i et tæt samarbejde med Movia, Metro, Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Derfor vurderer borgmesteren, at den nye selvkørende elbus først kan ventes på vejene i slutningen af 2019.

Fakta om den selvkørende bus

* Den selvkørende bus er en klimavenlig elbus og ”oser” ikke.
* Bussen er byens høflige bilist, som hellere holder pænt tilbage end tager chancen.
* Bussen orienterer sig ved 3D Mapping og/eller GPS.
* Bussen er også kendetegnet som autonom bus eller førerløs bus, men af sikkerhedshensyn kører en chauffør med i forsøgsperioden.
* Bussen kører 10-15 km/t og kan rumme 15 passagerer.

Publiceret 03 May 2018 09:15