Pilotprojekt:

Førerløs bus trykker mere på speederen

Hørsholm kan se frem til en førerløs bus, der kan køre 25 km/t - og ikke kun 15 km/t, lyder det fra firmaet Autonomous Mobility, der importerer førerløse busser til landet

Af
Morten Timm

Morten Timm

Der kommer lidt højere tempo på den førerløse bus, der skal køre i Hørsholm end det tidligere nævnte luntetrav på 15 km/t.

Det fastslår Anne Rosa Simonsen, kommunikationsansvarlig hos Autonomous Mobility, efter byrådet fornylig diskuterede forsøg med førerløs bus i Hørsholm, og hvor netop den lave fart var et problem for Venstre, LA og DF, som mente, at man skulle udskyde projektet til teknikken var på plads.

Folk skal vænne sig

Når Hørsholm Kommune efter planen indleder pilotprojektet med det selvkørende tranportmiddel i slutningen af 2019 vil det helt sikkert være med en fart på mindst 25 km/t, forsikrer Anne Rosa Simonsen.

“Bussen kan køre op til 45 km/t, men i de forsøgsprojekter, vi ruller ud, vil vi indledningsvis ikke køre stærkere end 25 km/t, da vi både skal tage hensyn til ruterne, de mange stop undervejs, ligesom den omkringliggende trafik skal vænne sig til, at der kommer en selvkørende bus,” siger Anne Rosa Simonsen til Ugebladet.

Firmaet Autonomous Mobility er de eneste på det danske marked, der importerer førerløse busser, og de har allerede gang i et pilotprojekt i Gøteborg, hvor de kører med 25 km/t, og ifølge Anne Roda Simonsen indledes snart et projekt i samarbejde med Movia på Sjællands Universitetshospital i Køge samt i et boligområde i Ålborg Øst. Også her bliver farten 25 km/t.

Flytter ikke noget

Umiddelbart er den øgede hastighed ikke noget, der rykker på Venstres holdning til projektet, som vil koste kommunen 2,3 millioner kroner årligt.

“Som udgangspunkt vil jeg ikke forholde mig til oplysninger, som et firma, med klare kommercielle interesser, kommer med. Jeg vil gerne opdateres på fakta, men det skal komme fra kommunens administration,” siger Venstres Anne Ehrenreich.

For hende er det stadig ikke interessant, at den førerløse bus har en fart på 25 km/t.

“Jeg kører selv meget med offentlig transport, og jeg kan kun sige, at jeg ikke vil bruge et transportmiddel, hvor jeg kan komme ligeså hurtigt frem på cykel. Jeg anerkender, at det kan være interessant for pensionister og turister, men vores udgangspunkt skal være almindelige mennesker. Og for mig skal en førerløs bus have samme almindelige fart som en bybus,” fastslår Venstres byrådsmedlem, der selvfølgelig godt kan forstå, at Autonomous Mobility forsøger, at markedsføre det så meget.

Partifælle Annette Wiencken mener også, at Hørsholm har et stort problem med trafikken i Hørsholm, som skal løses, før der indsættes busser i sneglefart på gader og stræder.

Publiceret 21 May 2018 11:00

Ugebladet Hørsholm nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Ugebladet Hørsholm
SENESTE TV