Katrine Boelagaard, Maj Westphal og Tina Paulsson startede markedsdagene i Hørsholm 19. maj. Foto: Fred Jacobsen

Katrine Boelagaard, Maj Westphal og Tina Paulsson startede markedsdagene i Hørsholm 19. maj. Foto: Fred Jacobsen

Markedsdagene har fået en hård start

"Vi fortsætter og håber," siger en af kvinderne bag det nye tiltag

Af
Fred Jacobsen

Da markedsdagene 19. maj blev lanceret som et tiltag, der skulle få mere liv i gågaden, var det med en ambition om at skabe sydlandsk markedsstemning. Og det skulle bestemt ikke være "et kræmmermarked, men et marked, hvor du kan købe varer i en lidt særlig god kvalitet", som Katrine Boelsgaard, en af de to kvinder bag markedsdag.dk, udtrykte det i Ugebladet.

Sådan er det ikke blevet, konstaterer hendes partner, Maj Westphal, to måneder efter debuten.

"Det har været en hårdere start end forventet. Vi har ikke nået de højder, vi gerne vil nå. Vi har ikke kunnet honorere ønsket om at få gågaden fyldt," konstaterer hun.

Butikker har vetoret

Et af problemerne har været en alt for kort forberedelsestid, som arrangørerne allerede påpegede, før de gik i gang. Kommunens tilladelse kom sent, og mange potentielle standholdere havde da planlagt, hvor de skulle være.

"Derud over har vi haft nogle udfordringer med madboder, som af et par af gågadens forretninger er blevet opfattet som konkurrenter. Og ifølge aftalen med gågadeforeningen har de vetoret, hvis de mener, der er tale om konkurrence," oplyser Maj Westphal.

"Men vi tror fortsat på det, fortsætter og håber," slår hun fast.

Kritik: Det er et loppemarked

En af standholderne, Annette Bentzen, skrev allerede i begyndelsen af juni til Maj Westphal med kritik.

"Det skulle være et marked med kant, unikke varer, lokal kunst med mere. De få, jeg talte med, betegnede det hele som et nyt loppemarked. Jeg var personligt omgivet af tre stande med brugt tøj, store tasker med babytøj og gammelt legetøj og brugt keramik," skriver Annette Bentzen, som en lørdag i juni pakkede sammen, da hun opdagede, at en af standene i hendes nærhed blev forladt kl. 12.30 og tre andre stande tæt på pakkede sammen ved 13-tiden.

Formålet med markedsdagene er at skabe sydlandsk markedsstemning i gågaden fra maj til september. Foto: Maj Westphal

Formålet med markedsdagene er at skabe sydlandsk markedsstemning i gågaden fra maj til september. Foto: Maj Westphal

"Og da vi på mit sted i gaden var to tilbage og en ostevogn, havde jeg fået nok," lyder det i det kritiske brev.

Annette Bentzen er fra Hørsholm og sælger fra sin stand små æsker dekoreret med specielle fjer, perleflettede armbånd til småpiger samt perleflettede hattebånd. Hun er i tvivl, om hun vender tilbage til markedsdagene.

"Hvis det er på de betingelser, jeg har oplevet, kommer jeg ikke tilbage," siger hun til Ugebladet.

"Det har vi taget til efterretning. Det hele går som nævnt langsommere end vi havde regnet med," lyder Maj Westphals kommentar til kritikken.

Det er gågadeforeningen, der har lagt det praktiske arbejde med leje af stadeplads, opstilling og nedtagning af pavilloner i hænderne på markedsda.dk, som Katrine Boelagaard og Maj Westphal stårbag.

Tanken er, at der hver lørdag fra 19. maj og frem til 29. september skal fyldes op med forskellige stadepladser. Ifølge gågadeforeningen bliver der i alt 25 stadepladser, hvis det hele bliver udsolgt.

Publiceret 12 July 2018 11:15

SENESTE TV