Skinnearbejdet på Rungsted Station her i sommer. Foto: Banedanmark

Skinnearbejdet på Rungsted Station her i sommer. Foto: Banedanmark

Mangler lige det sidste:

Kystbanen vil hænge lidt i aftentimerne

Efter seks ugers renovering blev Kystbanen efter planen genåbnet mandag, men der resterer stadig noget arbejde, som betyder aften- og natspærringer

Af
Morten Timm

Banedanmark lovede Kystbanen klar til tiden efter seks ugers renoverings- og fornyelsearbejde hen over sommerferien, og mandag 13. august rullede der igen tog på strækningen.

Til glæde for alle Kystbane-pendlerne - og for Banedanmarks projektleder Andreas Christoffer Lund, der formåede at overhold den overordnede tidsplan.

Men helt færdig er arbejdet ikke, må Banedanmark erkende.

Der mangler nemlig nogle afsluttende arbejder hist og her, og det får indflydelse på togdriften i de næste uger, meddeler de i en pressemeddelelse.

Tjek med Rejseplanen

"Fra den 13. august og frem til den 10. september udfører vi afsluttende restarbejder på Kystbanen. Arbejdet foregår om aftenen og natten i tidsrummet mellem kl. 20.30 og kl. 04.30. Der vil fortsat køre tog, mens vi udfører restarbejderne, men rejsetiderne kan være ændret," oplyser projektleder Andreas Christoffer Lund.

Han opfordrer derfor alle passagerer til i aften- og nattetimerne at holde sig orienteret og opdateret via Rejseplanen.dk

"Vi har set frem til at åbne en Kystbane i bedre form og med færre fejl i sporet, også i vinterperioden," siger Andreas Christoffer Lund.

Han tilføjer, at Kystbane-fornyelse betyder, at togenes hastighed igen sættes op til strækningens almindelige hastighed på 100-120 km/t de steder, hvor den tidligere var nedsat på grund af sporets tilstand. Det sker dog endelig fra på mandag, da de nye spor har skulle køres til og sætte sig.

Tilfreds pendlertalsmand

Talsmanden for Pendlerklubben Kystbanen, Michael Randropp glæder sig over, at Kystbanens mange pendlere igen kan benytte banen.

"På pendlernes vegne er jeg naturligvis meget tilfreds med, at banen åbnede til tiden," siger pendlertalsmanden og mener, at Banedanmark har været gode til at informere bredt om arbejdet.

"Det har betydet, at pendlerne har været bedst muligt forberedte på arbejdet, og hvorfor det har været nødvendigt at spærre banen", forklarer talsmanden for Pendlerklubben Kystbanen Michael Randropp.

Fornyelsen af Kystbanen i tal

Følgende er foretaget på Kystbanen under denne og sidste sommers renovering af togstrækningen:

• 4,8 km nye skinner og sveller

• Yderligere 13,5 km nye sveller

• 12 km rensede skærver

• 7,5 km ny sporkasse

• 53 nye sporskifter

• 2 sporskifter er blevet nedlagt

• 9 nye sporstoppere

• 11 km afvandingsarbejde: Nye dræn mv.

• 5 nye master og fundamenter til kørestrøm

• Ny sporskiftevarme på hele strækningen

Publiceret 15 August 2018 13:15

SENESTE TV