Lad være med at multitaske. Det er usundt og gør dig dum. Monotaske er vejen frem, skriver Ole Wessung i denne måneds gode vane. Foto: MostPhotos

Lad være med at multitaske. Det er usundt og gør dig dum. Monotaske er vejen frem, skriver Ole Wessung i denne måneds gode vane. Foto: MostPhotos

Månedens vane:En ting ad gangen

Multitasking er for de dumme. Du bliver i hvert tilfælde dum af at det, skriver Ole Wessung i denne månedens tip til bedre sundhed

Af
Ole Wessung

kiropraktor

Så går sommerferien på hæld og vi skal til at gøre os klar til et nyt arbejdsår, og hvad er så mere relevant end at starte på en frisk, med endnu en ny god vane.

Mange har gennem tiderne troet og tror stadig, at det er en god evne at kunne multitaske. Det har sågar været en evne, som man i folkemunde primært har tilskrevet kvinder, men sandheden er, at det absolut IKKE er en god evne, men snare en meget dårlig og meget, meget usund vane.

”I think the one lesson I have learned is that there is no supstitute for paying attentention”, citat DIANE SAWYER.

Vi lever i en dum tid

Desværre lever vi i en tidsalder, hvor multitasking er mere en norm end en undtagelse. Vi emailer mens vi tjekker sociale medier, online og taler i telefon samtidig.

Det kan godt være, at multitasking virker som en god og effektiv måde at få flere ting gjort samtidig, men det er desværre langt fra tilfældet. Mange forskellige forskningsstudier viser, at vi er betydelig mere produktive, når vi koncentrerer os om én ting af gangen.

97,5 procent bliver bliver mindre produktive, når de multitasker.

Et forskningsstudie fra 2010 af J.M.Watson fra University of Utah, hvor man havde bedt en gruppe udfører to opgaver samtidig, viste, at kun 2,5 % udførte opgaverne uforandret, hvorimod resten viste en markant stigning i fejl og fald i kvalitet.

Et andet studie har vist, at personer, der bliver afbrudt eller forstyrret, laver 50 procent flere fejl og er 50 procent længere tid om opgaven.

Vidste du, at der sidste år var flere, der blev dræbt i trafikken på grund af ukoncentrerede bilister (sms, mobil, etc.) end på grund af alkohol.

Større arbejdsglæde - mindre stress

Glæd dig til at komme i gang med at MONOTASKE, det vil ikke kun øge kvaliteten og effektiviteten af dit arbejde, men det vil også give dig en meget større tilfredshed og glæde, hvilket igen vil minimere produktionen af stresshormoner, som cortisol og adrenalin.

Når du nu går din aftentur, smilende og taknemmelig, rank og glad i den skønne natur, mens du trækker vejret helt ned i lungerne, så lad nu den telefon blive hjemme.

Fortsat god sommer og gode vaner...

FAKTA

Og så til de gode råd:

1. Aldrig multitaske mens du kører i bil, på cykel eller bare går i trafikken.

2. Hav kun et Windows-vindue åben ad gangen, når du arbejder på computeren.

3. Fjern unødige 'ding' og 'pling' fra din telefon og computer, de forstyrrer ikke kun dig, men også alle andre.

4. Læg faste tider ind, hvor du tjekker dine sociale medier, mails, telefon etc, med mindre du er akut-hjertelæge og fuldstændig uundværlig 24-7.

Publiceret 31 August 2018 06:30