Ventetid kan bruges på at gøre noget for din sundhed, lyder september måneds nye vane.

Ventetid kan bruges på at gøre noget for din sundhed, lyder september måneds nye vane. Foto: Mostphotos

Månedens vane:

Lav spildtid til bonustid

Udnyt ventetiden i en kø til at gøre noget aktivt for dit helbred, lyder månedens råd fra Ole Wessung

Af
Ole Wessung

kiropraktor

Grease the groove (GTG) er en relativ ny træningsform, som dog har eksisteret i mange år, bare under forskellige navne. Jeg har valgt ”Grease the groove”, da det lyder super cool, til noget der er super let og vanvittigt effektivt.

GTG-træning går i al sin enkelthed ud på, at du træner eller laver øvelser når du kan, i det antal, du har lyst eller tid til, med den belastning, som nu lige passer sig på det givne tidspunkt så ofte du gider eller kan.

Lidt er altid bedre end ingenting

Ole Wessung

Ole Wessung Arkivfoto: Peter Mailand

Det er klart, at jo flere gentagelser og jo flere gange dagligt du laver dine GTG øvelser, jo hurtigere og jo bedre form kommer du i. Men start nu bare i de helt små, for hvis du sætter målet for højt, ender du med at stoppe inden du overhovedet er kommet i gang.

Ventetid er bonus tid

Det siger man i hvert fald i buddhismen, hvor man i vores mere stressede verden synes, at ventetid er spildtid.

Det, der er med ventetid, er, at der absolut ikke noget du kan gøre for at fjerne den, når du først er blevet fanget i den s…. bilkø, telefonkø, Netto-kø, skadestue-kø, ja køer og ventetid er der jo nok af. Så kan du lige så godt accepterer det og få noget positivt ud af det.

En fornuftig reklamepause

Tv-reklamer er et andet sted, hvor vi ofte føler, vi spilder tiden. Eller hvad med, når vi venter på at vandet skal koge eller computeren skal komme i gang - eller mor (i telefonen) skal blive færdig med at ævle. Det er faktisk helt utroligt, hvor meget tid vi 'spilder' på ikke at lave noget som helst. Det er alle disse 'spildtider' vi skal lave om til 'bonustider'.

GTG øvelser

Stående armstræk: Ved køkken eller arbejdsbord. Med hænderne på bordkanten, træd et til to skridt væk fra bordet og lav nu et antal armstrækninger. En genial øvelse, mens du venter på at vandet koger.

Bord squat: Tag fat i bordkanten og lav en til flere squats, i den dybde, der nu passer dig. Gør det f.eks. hver gang du venter på din computer.

Flamingoen: Balance øvelse, du kan lave når du børster tænder, eller på alle andre tidspunkter.

Tuch and go: Hver gang du rejser dig eller inden du sætter dig, laver du 'lige' en til flere sæt-rejs/rejs-sæt, hvor du med ret ryg og spændt mave lige rør sædet (eller bare halvvejs) og rejser dig igen. Det kan godt gå hen og blive til et par stykker, i løbet af dagen.

Vaskebrættet: Træk vejret ind gennem næsen (på 4), hold vejret (på 1) og pust nu ud, i meget små stød, til der overhovedet ikke er mere luft i dig. Mærk, hvor maven spænder mere og mere. Denne øvelse kan laves helt lydløs og derfor alle steder.

Vægtvogteren: Stil en stol ved siden af køleskabet og aftal med dig selv, at du ikke må åbne det, før du har taget x- antal 'tuch and go'. 

Kun fantasien sætter grænsen, for ovenstående er bare enkelte eksempler på hvilke, hvor og hvordan. Og du kan sikkert selv finde på mange andre. Det vigtigste er, at du kommer i gang.

Så: Mens du er ude at gå din aftentur under åben himmel, med rank holdning, smilende taknemligt til alle, med lungerne fuld af frisk luft, naturligvis med telefonen liggende derhjemme, så skal du ikke fortvivle, nå der er rødt, for mens du venter, kan du jo bare 'grease the groove'.

Publiceret 25 September 2018 09:00