For 53-årige Ken Bukrinsky blev tøjbranchen og forretningen Mr. Gorm hans kald i livet. Foto: Morten Timm

For 53-årige Ken Bukrinsky blev tøjbranchen og forretningen Mr. Gorm hans kald i livet. Foto: Morten Timm

Ken fejrer 120 års jubilæum:

Mr. Gorm er mit kald

For indehaver Ken Bukrinsky har herretøjsbutikken i Hørsholm Midtpunkt altid haft en særlig plads i hans hjerte - og lang tid før han selv overtog den

Af
Morten Timm

Det må være en af Hørsholms ældste butikker - hvis ikke den ældste - der lige nu kan fejre 120 års jubilæum. Mr. Gorm i Hørsholm Midtpunkt.

Men det er ikke til at se det, hvis man ikke ved det.

Siden Martin Nielsen i 1898 grundlagde forretningen og slog dørene op til 'M. Nielsens Partivareforretning' i Hovedgaden 23, har Hørsholmborgerne kunne købe herretøjsbeklædning i bedste kvalitet, nyeste mode og blive ekspederet med højeste faglighed og service.

En rød tråd, der er fortsat her frem til 2018, hvor det stadig er de vigtigste nøgleord for indehaver Ken Bukrinsky. Han overtog Mr. Gorm i 2005 og blev forretningens femte indehaver.

Her fandt jeg mit kald. Her fandt jeg ud af, at tøjet, moden og smag betød utrolig meget for mig...

"Jeg har altid haft et specielt forhold til forretningen. Ikke kun fordi jeg kom i lære her som 16-årig i 1981, men fordi den har gjort en stor forskel i mit liv. Skolen havde ikke lige været mig - og jeg havde nok lidt svært ved at sidde stille. Men her fandt jeg mit kald. Her fandt jeg ud af, at tøjet, moden og smag betød utrolig meget for mig. At tøjet kunne noget for kunderne. Det synes jeg var spændende, og jeg var vild med den daglige kundekontakt og det at gøre en forskel for dem," fortæller Ken Bukrinsky, der med sikker stil har ført butikken ind i dens tredje århundrede.

Ken Bukrinsky, ejer af Mr. Gorm i Hørsholm Midtpunkt, fejrer forretningens 120 års jubilæum. Foto: Morten Timm

Ken Bukrinsky, ejer af Mr. Gorm i Hørsholm Midtpunkt, fejrer forretningens 120 års jubilæum. Foto: Morten Timm

Krummer i Ken

Han gemmer stadig på Martin Nielsens første næringsbrev, der er pænt pakket ind, så der ikke sker det noget. Og den 53-årige tøjmand fortæller med respekt om forretningens historie, hvor sønnen Edvin Nielsen fortsatte i sin fars fodspor i 1952 efter farens død - og seks år senere fik følgeskab af sønnen Gorm Bryde Nielsen. I 1972 overtog han firmaet og ændrede navnet til "Gorm senior Gorm junior" og rykkede ind i Hørsholm Midtpunkt, som åbnede samme år.

Martin Nielsens første næringsbrev er intakt hos Mr. Gorm-indehaver Ken Bukrinsky, der passer godt på klenodiet. Foto: Morten Timm

Martin Nielsens første næringsbrev er intakt hos Mr. Gorm-indehaver Ken Bukrinsky, der passer godt på klenodiet. Foto: Morten Timm

Han kiggede fremad og var en af de første medlemmer af indkøbsforeningen 'Mr' og skiftede navnet igen, først til "Gorm Mr." I 1990 solgte Gorm Bryde Nielsen forretningen videre til Erling Schreiber og stoppede fem år senere for at kunne nyde sit otium, og det gjorde indtil marts sidste år, hvor han døde.

Allerede under læretiden havde Gorm Bryde Nielsen og daværende førstemand Sander Kielberg set, at der var krummer i Ken, og han en dag ville være den rette til overtage butikken.

Efter læretiden - hvor Ken tilbragte nogle år i London og et enkelt år var tilbage hos Mr. Gorm - blev det også til 16 år i grossistbranchen, inden Gorms efterfølger, Erling Schreiber solgte den lokale modebutik til den dengang 40-årige Ken Bukrinsky.

Kernen og værdierne

At den nye 'Mr. Gorm' fortsat - og på trods af internethandlens fremmarch - kan drive en solid og succesfuld forretning, mener Ken Bukrinsky selv skyldes, at de har holdt fast i kernen og værdierne hos Mr. Gorm.

Mange ønsker den personlige betjening, og det kan nettet ikke. Vi skal tage os af kunderne og have lyst til at ekspedere...

"Nøgleordene er kvalitet, service og personlighed. Og det er her, at vi skal gøre en forskel i forhold til nethandlen. Mange ønsker den personlige betjening, og det kan nettet ikke. Vi skal tage os af kunderne og have lyst til at ekspedere. Det afgørende er jo, hvordan vi behandler kunderne," siger han og glæder sig over de mange loyale kunder, herunder business, hvor de som butik kender deres smag og behov og kan yde den faglige service udi konfektion og habitter.

"Jeg lægger meget vægt på ærlighed og siger hellere nej til en handel, hvis jeg kan se, at det ikke er det rigtige for kunden".

Rørt over personalet

Et andet vigtigt parameter er udvikling.

"Vi har hele tiden udviklet os smagsmæssigt og fulgt med tiden, mens vi alle er transformeret og blevet 'yngre', så man - i min alder - går anderledes klædt i dag end man gjorde tidligere. Det har også gjort, at jeg synes, at vi har fået godt fat i den yngre generation," fortæller Ken Bukrinsky, der er født og opvokset i Humlebæk, men gennem mange år har boet i Hørsholm.

Mr. Gorm indehaver Ken Bukrinsky (nr. 3 fra venstre) med sit dreamteam af et personale. Fra venstre Claus Reiche, Frederik Overgaard, Mikkel Sydney (elev og udlært 30/9), Per John Hansen og Niels Erik Wergo. Foto: Bianca Moreno

Mr. Gorm indehaver Ken Bukrinsky (nr. 3 fra venstre) med sit dreamteam af et personale. Fra venstre Claus Reiche, Frederik Overgaard, Mikkel Sydney (elev og udlært 30/9), Per John Hansen og Niels Erik Wergo. Foto: Bianca Moreno

Endelig er der hans personale, som han slet og ret kalder for 'uundværlige'.

"Uden dem havde vi ikke været, hvor vi er. De er helt fantastiske og lægger så meget energi i den her butik, og er så pligtopfyldende og arbejdsomme, at jeg bliver helt rørt, når jeg tænker på dem," slutter Mr. Gorm anno 2018 og 120 år efter begyndelsen - i det forrige århundrede.

Publiceret 02 October 2018 11:30

SENESTE TV