Disse tog kan være fortid mellem Helsingør og København. Pendlere og politikere mener nu, S-tog kan være en bedre løsning.

Disse tog kan være fortid mellem Helsingør og København. Pendlere og politikere mener nu, S-tog kan være en bedre løsning. Foto: Morten Timm

Pendlere og politikere kaster håndklædet:

Lad os få S-tog på kystbanen

Nyt signalsystem på Kystbanen er tidligst klar 2028

Af
Fred Jacobsen

Både pendlere og politikere har mistet tilliden til, at Banedanmark og DSB kan få Kystbanen til at fungere tilfredsstillende. De mener derfor, at nordsjællænderne er bedre tjent med at blive betjent af S-tog, der er hurtigere, billigere i drift og har en højere punktlighed.

"Vi kan ikke vente i ti år. Så kan vi lige så godt få S-tog. Vi må sætte os sammen nu og snakke om en ny strategi," lød meldingen fra Fredensborgs borgmester Thomas Lykke Pedersen (S) efter pendlermødet på Fredensborg Rådhus torsdag aften.

Her oplyste Banedanmark blandt andet, at et nyt signalsystem - der er vitalt for en øget punktlighed på strækningen mellem Helsingør og København - først kan blive aktuelt i 2028. Det var en oplysning, der ikke bare var helt ny for de tilstedeværende pendlere og politikere. Den var også chokerende. I hvert fald for Thomas Lykke Pedersen.

"Det her vidste jeg ikke. Det er rystende," sagde han hovedrystende til Ugebladet og bebudede, at det helt sikkert vil ændre strategien i det trafikstrategiske samarbejde, Fredensborg har indgået med fem andre nordsjællandske kommuner - Helsingør, Hillerød, Gribskov, Frederikssund og Halsnæs.

"Nu skal vi snakke S-tog," er Thomas Lykkes bud på en dagsorden, når 'Den nordsjællandske Trafikmafia' næste gang stikker hovederne sammen.

Farvel til regionaltog

Pendlerformand Michael Randropp er nået til samme konklusion.

"I de ti år, jeg har været pendlerformand, har jeg kæmpet for flere afgange, plads til flere cykler, bedre rettidighed og billigere drift. Det er kun blevet værre. Derfor skal vi have S-tog på Kystbanen. De er hurtigere, billigere i drift og standser flere steder. Der er ingen andre løsninger. Farvel til regionaltog," lød Michael Randropps afskedssalut.

En af forklaringer på, at et nyt signalsystem på Kystbanen tidligst kan blive færdig i 2028 er ifølge Banedanmarks Janus Steen Møller, områdechef på signalprogrammet, at det afventer nye tog, der kan korrespondere med et nyt digitalt system. Det nuværende er totalt forældet.

"At modernisere det svarer til at bygge en Opel Kadet fra 1984 om til en selvkørende elbil," forklarede områdechefen. Og selv om der lige nu kører forsøg med nye signalsystemer i Nordjylland og mellem Roskilde og Køge, der er tæt på at være færdige, kommer systemet ikke til Kystbanen, før de rigtige tog er til rådighed. Og det er altså tidligst om ti år.

To år med togbusser

Spørgsmålet er, om det er realistisk at få S-tog som erstatning for Kystbanen før 2028. Men det kan trafikdirektør i DSB, Per Schrøder, ikke give et klart svar på.

"Der er ingen tvivl om, at S-tog er billigere i drift og hurtigere end regionaltog," fortæller Per Schrøder til Ugebladet, men remser også en lang række problemer op, der vil være forbundet med en overgang til S-tog:

Der skal en ny strømforsyning til, perronerne på stationerne skal bygges om, så de passer til S-togene, og det skal ifølge direktøren også tages i betragtning, at de nuværende S-tog har en udløbsdato, der hedder 2034.

"Og så betyder det et par år med togbusser," tilføjede DSB-direktøren.

Publiceret 12 October 2018 11:05

SENESTE TV