Notesblokken kan være vejen til et bedre liv.

Notesblokken kan være vejen til et bedre liv. Foto: Mostphotos

Månedens vane

: Vejen til den magiske humørpille

En noteblok på natbordet og fem minutter kan være vejen til et bedre liv

Af
Ole Wessung

kiropraktor

For et lille år siden faldt jeg, på en rejse i USA, over en bog der hedder ”The five-minute journal”. Først tænkte jeg, at det bare var endnu en ligegyldig selvhjælpsbog, der lovede meget mere end den kunne holde, men jeg gav den chancen, og den har ikke skuffet mig endnu.

Fem minutter om dagen

I al sin enkelthed, og som titlen indikerer, handler det om at du 'kun' skal bruge fem minutter om dagen , 2 ½ minut om morgenen, lige når du er vågnet, og 2 ½ minut lige inden du sover, og tidspunkterne er absolut ikke tilfældige.

På sengebordet

Jeg vil foreslå, at du har en blok eller spiralkalender liggende på dit sengebord, således at det er det første, du ser om morgenen og det sidste du ser inden du sover, da disse to 'tidsvinduer' er der, du kan påvirke dine vaner med mindst muligt arbejde med størst mulig effekt.

Ole Wessung.

Ole Wessung. Arkivfoto: Peter Mailand

Morgenritualet

Skriv tre ting, du er taknemmelig for i dag (find noget nyt hver dag). For eksempel:

1. Mit dejlige arbejde

2. Mine skønne børn

3. Mit gode humør

Skriv tre ting der kan gøre dagen i dag fantastisk, for eksempel:

1. Få trænet

2. Aftengåtur med familien

3. Få ringet til en gammel ven

Afslut med dagens ”Jeg er”, for eksempel:

Jeg er: Selvsikker og har det godt med mig selv.

Aftenritualet

Skriv tre fantastiske ting der skete i dag, for eksempel:

1. Jeg havde en fantastisk træning

2. Jeg huskede mit morgen ritual

3. Jeg hjalp en gammel dame over vejen

Skriv to ting der kunne ha gjort din dag endnu bedre, for eksempel:

1. Gået aftentur med min familie

2. Ringet til min far og sagt at jeg elsker ham

Forskningsbaseret

Adskillige forskningsforsøg viser at, vi ved at lave positive journaler påvirker en lille del af hjernen, der hedder hypothalamus, som har indflydelse på søvn, stress, sult og humør.

Konklusion:

Lav dit daglige fem-minutters ritual og det er det tætteste du kommer på 'den magiske humørpille'.

Publiceret 27 October 2018 07:00