Et smukt syn: Udsigten over golfbanerne fra Kokkedal Slot.

Et smukt syn: Udsigten over golfbanerne fra Kokkedal Slot. Arkivfoto

Hørsholm holder sig fortsat ude af Visit Nordsjælland

Får for lidt ud af det, mener Hørsholms viceborgmester - organisationens direktør er uenig

Af
Fred Jacobsen

Hørsholm Kommune er ikke medlem af Visit Nordsjælland, og selv om der er kræfter, der arbejder på at få Hørsholm med, er det langt fra sikkert, at det sker.

En af dem er Venstres medlem af kommunalbestyrelsen, Ann Lindhardt, som i Erhvervs- og beskæftigelsesudvalget har foreslået at undersøge, om Hørsholm Kommune kan søge penge i den nydannede Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses pulje på 50 millioner kr. til projekter, der fremmer væksten i dansk turisme.

"Jeg ved godt, at tiden ikke er til at bede om den million, som et medlemsskab af Visit Nordsjælland koster. Men ved at søge puljemidler kan vi måske finde penge til et medlemskab. Det er det, jeg gerne vil have undersøgt," forklarer Ann Lindhardt til Ugebladet.

Kokkedal Slot er et af kommunens trækplastre, som vil kunne markedsføres kraftigere gennem Visit Nordsjælland.

Kokkedal Slot er et af kommunens trækplastre, som vil kunne markedsføres kraftigere gennem Visit Nordsjælland. Arkivfoto

Det skal kommunens administration nu finde ud af og vil formentlig nå frem til et svar, der siger, at den model ikke er gangbar.

Det er nemlig sådan, at puljen på de 50 millioner kr. er delt op to: En på 40 millioner, der kun kan søges af såkaldte destinationsselskaber, som arbejder på tværs af kommuner. Visit Nordsjælland er sådan et selskab, Wonderful Copenhagen et andet.

En anden på ti millioner kan søges direkte af turismeaktører og af destinationsselskaberne. Det kan i Hørsholm Kommune eksempelvis være Kokkedal Slot, Karen Blixen Museet eller kommunen selv.

Ikke til driftsmidler

Det er dog helt udelukket, at der ad den vej kan findes penge til, at Hørsholm kan blive en del af Visit Nordsjælland.

"Pengene skal gå til turismeprojekter. Min umiddelbare vurdering er derfor, at man ikke vil anerkende en ansøgning om driftsmidler som et projekt," siger specialkonsulent Lasse Fridberg Bilstrup fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til Ugebladet. Ansøgninger til de to puljer skal i øvrigt holde sig inden for tre definerede indsatsområder, og det at købe sig ind i et destinationsselskab som Visit Nordsjælland er altså ikke er en del af kriterierne.

Står det til Henrik Klitgaard (R), viceborgmester og formand for Erhvervs- og beskæftigelsesudvalget, kommer Hørsholm også fremover til at stå uden for Visit Nordsjælland. Han mener ikke, Hørsholm får nok ud af et årligt kontingent på 1.050.000 kr.

Rungstedlund med Karen Blixen Museet er en af Hørsholms kendte turistattraktioner.

Rungstedlund med Karen Blixen Museet er en af Hørsholms kendte turistattraktioner. Arkivfoto

"Jeg mener ikke, Hørsholm har attraktioner nok til at kunne bruge en million kr. på markedsføring. Vi har ikke råd. Min vurdering er, at vi ikke får nok tilbage den anden vej," siger Klitgaard til Ugebladet.

Pengene kommer tilbage

Den vurdering er Visit Nordsjællands direktør Annette Sørensen ikke ubetinget enig i. Hun mener, at Hørsholm vil tjene på et større samarbejde inden for Visit Nordsjælland. For selv om de lige nu kan finde Rungsted Havn, Karen Blixen Museet, Kokkedal Slot og golfklubberne på Visit Nordsjællands hjemmeside, er det kun på en 'skrabet' model, hvor kommunen har fået lov til overordnet at fortælle om sine attraktioner.

"Hørsholm afskærer sig fra den fulde markedsføring på Facebook og Instagram og med de enkelte arrangementer," lyder det fra direktøren, der advarer mod alene at tænke i de kendte turistattraktioner.

"Tag turister, der cykler eller vandrer, da kan en tur omkring Blixen-museet jo markedsføres her," mener Annette Sørensen og fortæller om henvendelser fra enkelte aktører, der gerne vil være med.

"Vi har fået henvendelser både fra Kokkedal Slot, Karen Blixen Museet og fra Rungstedgaard. Men de får kun den kvarte pakke, fordi Hørsholm ikke er med," oplyser direktøren.

Har nok at byde på

Og forslagsstiller Ann Lindhardt mener ikke, kommunen ligefrem fattes attraktioner.

"Jeg synes Hørsholm har nok at byde på. Og det er vigtigt at fremme turisme. Turisme skaber vækst," understreger Venstres medlem af Erhvervs- og beskæftigelsesudvalget.

FAKTA

    Visit Nordsjælland er den officielle turistorganisation for Nordsjælland.

    Ejet af Fredensborg, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød kommuner.

    Organisationen skal koordinere, markedsføre og udvikle turismen og mødemuligheder i Kongernes Nordsjælland.

    Vil gennem projekter og netværk skabe fremgang, vækst og nye arbejdspladser inden for ferie- og mødeerhvervet.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

    Visit Nordsjælland er den officielle turistorganisation for Nordsjælland.

    Ejet af Fredensborg, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød kommuner.

    Organisationen skal koordinere, markedsføre og udvikle turismen og mødemuligheder i Kongernes Nordsjælland.

    Vil gennem projekter og netværk skabe fremgang, vækst og nye arbejdspladser inden for ferie- og mødeerhvervet.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

    Erstatter seks regionale vækstfora og Danmarks Vækstråd fra 1. januar 2019.

    Borgmester Morten Slotved (K), Hørsholm, er medlem af bestyrelsen.

    Baggrunden er lov om erhvervsfremme, lov om turisme og lov om administration af de europæiske strukturfonde, som Folketinget vedtog i december 2018.

    Der kan søges fra puljen til lokale og tværgående turismeprojekter frem til 17. april.

Indsatsområderne

    Stærke og attraktive destinationer: Projekter, der fremmer udviklingen af stærke og attraktive destinationer i Danmark med attraktive overnatningsmuligheder, gode spisemuligheder og en bred vifte af oplevelsestilbud, som kan matche turisternes efterspørgsel.

    Kvalitetsoplevelser til turisterne: Projekter, der fremmer udviklingen af kvalitetsoplevelser til turisterne. Det kan ske ved at udnytte mulighederne ved digitalisering og ny teknologi.

    Effektiv international markedsføring: Projekter, der understøtter en mere effektiv markedsføring – herunder digital markedsføring – målrettet relevante målgrupper. Der gives kun støtte til international markedsføring.

Kilde: www.erhvervsfremmebestyrelsen.dk, www.visitnordsjaelland.dk

    Stærke og attraktive destinationer: Projekter, der fremmer udviklingen af stærke og attraktive destinationer i Danmark med attraktive overnatningsmuligheder, gode spisemuligheder og en bred vifte af oplevelsestilbud, som kan matche turisternes efterspørgsel.

    Kvalitetsoplevelser til turisterne: Projekter, der fremmer udviklingen af kvalitetsoplevelser til turisterne. Det kan ske ved at udnytte mulighederne ved digitalisering og ny teknologi.

    Effektiv international markedsføring: Projekter, der understøtter en mere effektiv markedsføring – herunder digital markedsføring – målrettet relevante målgrupper. Der gives kun støtte til international markedsføring.

Kilde: www.erhvervsfremmebestyrelsen.dk, www.visitnordsjaelland.dk

Publiceret 26 March 2019 15:00