Skoleklasserne skal besøge Hørsholm Bibliotek, hvor bibliotekarer sammen med elevernes lærere står klar til at guide eleverne gennem ni forskellige aktiviteter fordelt på tre stationer: Mærk lyden, brug lyden og kend lyden.

Skoleklasserne skal besøge Hørsholm Bibliotek, hvor bibliotekarer sammen med elevernes lærere står klar til at guide eleverne gennem ni forskellige aktiviteter fordelt på tre stationer: Mærk lyden, brug lyden og kend lyden. Pressefoto

Skoleelever i Hørsholm skal være lydforskere

Hørsholm-elever i 4.-6. klasse skal under 'Forskningens Døgn' afprøve en lydforskers metoder

Elever fra 4.- 6. klasse i Hørsholm kan nu blive forskere for en dag. Temaet er lyd, og eleverne skal prøve at arbejde og tænke som en forsker, og øve sig i at være nysgerrige, systematiske og observante.

Skoleklasserne skal besøge Hørsholm Bibliotek, hvor bibliotekarer sammen med elevernes lærere står klar til at guide eleverne gennem ni forskellige aktiviteter fordelt på tre stationer: Mærk lyden, brug lyden og kend lyden.

Kort fortalt skal eleverne undersøge, hvordan lyd bevæger sig, hvad lyd gør ved os og hvordan vi kan omsætte lyd til noget, vi kan se. Det skal ske med bl.a. stemmegaffel og fuglekalder.

Skoleprogrammet er en del af den landsdækkende videnskabsfestival Forskningens Døgn, som har tusindvis af danske skolelever med og finder sted hvert år i april.

Begejstret minister

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) ser frem til 'Tæt på lyd'-programmet og finder det vigtigt at vække børnenes begejstring for videnskab så tidligt som muligt.

"Det vil få børns nysgerrighed og lyst til at undersøge blomstrer op allerede, mens de er små. Derfor er jeg stor fan af Forskningens Døgns skoleprogram. Når børnene prøver at forske, får de mod på at spørge, undres og søge efter svar. Alt det, der sår frø til små forskerspirer, der kan være med til at løse store samfundsudfordringer senere hen, siger Tommy Ahlers i en pressemeddelelse.

Alle aktiviteterne er baseret på metoder og undersøgelser, som forskerne bruger i deres arbejde. Her får eleverne mulighed for at gøre sig sanselige og faglige erfaringer, der introducerer begreber som kommunikation, vibrationer, støj og lydhastighed.

Eleverne får mulighed for at gøre sig sanselige og faglige erfaringer, der introducerer begreber som kommunikation, vibrationer, støj og lydhastighed.

Eleverne får mulighed for at gøre sig sanselige og faglige erfaringer, der introducerer begreber som kommunikation, vibrationer, støj og lydhastighed. Pressefoto

Indsamling af lydoptagelser

Det er Hørsholm Bibliotek, der har tilmeldt sig 'Tæt på lyd'-programmet og inviteret de lokale skoleklasser til at deltage sammen med 113 andre folkebiblioteker over hele landet.

Programmet kører fra 24. april og en måned frem til 24. maj.

Ud over Skoleprogrammet kan eleverne deltage i en landsdækkende skolekonkurrence, hvor eleverne konkurrerer i at indsamle lydoptagelser til forskningsprojektet ’Lyden af Danmark’.

Konkurrencen kulminerer med et stort finaleshow i den 28. maj på DOKK1 i Aarhus, hvor den klasse, der har indsamlet flest lydoptagelser, kåres som vinder.

Skoleprogrammet er udviklet af Center for Makroøkologi, Evolution og Klima, Københavns Universitet i samarbejde med Biblo; danske folkebibliotekers digitale univers for større børn, og Forskningens Døgn.

Publiceret 22 April 2019 09:00