Det har fra starten været store og høje modeller som BMW X5, der kom som plug-in hybrid. Den nyeste model kan klare hele 87 km på strøm. Foto: BMW

Det har fra starten været store og høje modeller som BMW X5, der kom som plug-in hybrid. Den nyeste model kan klare hele 87 km på strøm. Foto: BMW

Plug-in hybrider er kommet i modvind

Det vælter frem med ny plug-in hybrider, men den avancerede teknologi har også bagsider

Af
Jens Overgaard

modvind De får bilproducenternes samlede CO2-aftryk ned, de strækker bilejernes brændstoføkonomi, og de kan køre i miljøzoner på ren strøm.

Vi taler om de mange nye plug-in hybrider, hvor forbrændingsmotoren spiller sammen med en elmotor og et batteri, der kan lades op i en ladestander eller stikkontakt, og som typisk kan køre omkring 50 km på strøm.

Den nye Ford Kuga er en af de plug-in hybrid-modeller, som vil være med til at løfte salget til næste år. Den kan køre 50 km på ren el. Foto: Ford

Den nye Ford Kuga er en af de plug-in hybrid-modeller, som vil være med til at løfte salget til næste år. Den kan køre 50 km på ren el. Foto: Ford

Men der er en lille hage.

Det forudsætter nemlig, at bilejeren jævnligt oplader det indbyggede batteri, hvor en elmotor supplerer forbrændingsmotoren.

Herhjemme har danskerne taget opladningshybriden Kia Niro PHEV til sig. Den har en rækkevidde på 49 elektriske km. Foto: Kia

Herhjemme har danskerne taget opladningshybriden Kia Niro PHEV til sig. Den har en rækkevidde på 49 elektriske km. Foto: Kia

Det sker bare ikke altid, lyder det i branchebladet Automotive Week, og nu er plug-in hybriderne kommet i modvind visse steder i Europa.

"Klimafordelene ved plug-in hybrider er direkte proportionale med, hvor meget den elektriske motor kører. Hvis det viser sig, at de fleste ikke oplader batteriet, så er bilerne værre end den sidste generation af biler," siger Julia Poliscanova, der er direktør for græsrodsorganisationen Clean Vehicles and Emobility.

Det gælder især, hvis en lille benzinmotor med turbo skal accelerere en bil bestykket med batteri og elmotor, så kan CO2-udledningen ifølge bladet blive større end på en konventionel diesel.

"Vi kalder det for falske elbiler," lyder den bramfri kommentar fra Julia Poliscanova.

Omfang er usikkert

Det er uklart, i hvor stort omfanget batteriet ikke oplades. Men bladet beskriver det hollandske marked, hvor firmabilister, ligesom i Danmark, får betalt benzin, men ikke strøm til de opladningshybrider, der blev solgt med store tilskud til firmafolket i Holland. Da det blev påvist, at de aldrig blev ladet op, trak den hollandske regering tilskuddet.

Hos Foreningen af Danske Elbilister (FDEL) konstaterer talsmand Martin Messer Thomsen, at der tegner sig et mere nuanceret billede af plug-in hybriderne end tidligere.

"Fordelen ved plug-in hybriderne er, at du kan køre en vis rækkevidde på ren el, have f.eks. campingvogn på anhængertrækket og undgå frygten for at køre tør. På den anden side bliver de presset af de nye elbiler, der kører fortsat længere på en opladning og har elmotorer, som er væsentligt stærkere. Og så er der risiko for, at der kommer store regninger om fem-seks år, fordi plug-in hybriderne er komplekse konstruktioner med mange dele," siger Martin Messer Thomsen.

Publiceret 21 October 2019 15:33