H.A. Brendekilde. Udslidt. 1889. Olie på lærred, 207 x 270 cm.

H.A. Brendekilde. Udslidt. 1889. Olie på lærred, 207 x 270 cm.

Ny udstilling:

Kunstnerbrødres parløb skildrer livet, arbejdet og døden

Nivaagaards Malerisamling er klar med efterårsudstillingen 'Kunstnerbrødre - L.A. Ring & H.A. Brendekilde'

På søndag 22. september åbner Nivaagaards Malerisamling den store særudstilling ‘Kunstnerbrødre. L.A. Ring og H.A. Brendekilde’.

Udstillingens fokus er det usædvanlige kunstneriske parløb mellem kunstnerne L.A. Ring og H.A. Brendekilde, der finder sted i perioden 1880-1920.

Begge kommer fra fattige kår og deler i perioder både værelse og atelier i København i en tid præget af store politiske og sociale forandringer. Som brødre i kunsten deler de et fælles udgangspunkt, men udvikler sig forskelligt og får et forskelligt efterliv.

"Fælles for Ring og Brendekilde er deres sociale engagement. De skildrer i deres værker livet, arbejdet og døden på landet blandt de fattigste, hvor de er vokset op, og motiverne udgør nogle af realismens fremmeste eksempler i dansk billedkunst;" skriver Nivaagaards Malerisamling i en pressemeddelelse.

Navn efter landsbyer

L.A. Ring og H.A. Brendekilde møder hinanden på Det Kgl. Danske Kunstakademi omkring 1877. I samtidens kunstkritik bliver Ring og Brendekilde ofte omtalt under ét i aviserne. De bliver anmeldt som ’bondemalerne’, og deres tidlige værker vidner om en tæt indbyrdes dialog. For ikke at blive forvekslet tager de begge navn efter de landsbyer, de kommer fra, nemlig landsbyen Ring tæt på Næstved og Brændekilde på Fyn.

H.A. Brendekilde. En Landevej, 1893. Foto: Statens Museum for Kunst.

H.A. Brendekilde. En Landevej, 1893. Foto: Statens Museum for Kunst.

"I deres malerier skildrer Ring og Brendekilde på ærlig vis livet på landet, som de begge kender indefra. Lige fra landarbejdernes tunge livsvilkår til de legende børn i landsbyen. Billedernes stemning veksler mellem smerte og idyl og fører os tilbage til en brydningstid, hvor realisme og symbolisme optog sindene på skift. Hvor Ring kredser om ateisme og ensomhed, maler den sene Brendekilde populære stokrosemotiver og indgår i mindre grad end kunstnerbroderen i kunstmuseernes samlinger.," skriver Nivaagaards Malerisamling i deres pressemeddelelse.

Flere institutioner

Udstillingen, der er blevet til i et samarbejde med Randers Kunstmuseum og Brandts - Museum for Kunst & Visuel Kultur, byder på et fyldigt udvalg af Ring og Brendekildes bedste malerier samt værker i keramik og glas. Der vises værker fra landsbyerne på Sjælland og Fyn og fra København, samt malerier fra de rejser, der især for Brendekilde blev en kilde til stor inspiration.

‘Kunstnerbrødre. L.A. Ring og H.A. Brendekilde’ kan ses på Malerisamlingen frem til 26. januar 2020.

L.A. Ring. Sommmerdag ved Roskilde Fjord, 1900. Olie på lærred, 95,5 x 145,5 cm. Foto: Randers Kunstmuseum

L.A. Ring. Sommmerdag ved Roskilde Fjord, 1900. Olie på lærred, 95,5 x 145,5 cm. Foto: Randers Kunstmuseum

Publiceret 19 September 2019 06:00