Aino Grib har de senere år også arbejdet med kameraet, både med vidvinkel og makro. Billederne kan stå alene eller sammensættes i montager og dobbelteksponeringer, hvor de bliver nye udtryk og historier.

Aino Grib har de senere år også arbejdet med kameraet, både med vidvinkel og makro. Billederne kan stå alene eller sammensættes i montager og dobbelteksponeringer, hvor de bliver nye udtryk og historier.

Naturen under den arktiske himmel skildret i Aino Gribs enkle streger

Billedkunstner Aino Grib udstiller i Fuglsanghus fra lørdag 30. november

Hørsholm Kunstforening inviterer til fernisering lørdag 30. november kl. 14 – 17 over udstillingen 'Under den arktiske himmel' af billedkunstneren Aino Grib. Udstillingen vises herefter kl. 12-17 fredage, lørdage og søndage til og med søndag 26. januar.

Aino Gribs udstilling i Fuglsanghus er inspireret af naturen i de nordiske nordområder. Billeder med kinesisk blæk tegnet med en bambuspind og tilført akvarelfarver samt oliebilleder og fotomontager.

Aino Grib er født i 1948 i København. 1968-72 uddannet som keramiker fra Danmarks Designskole. Hendes fokus har siden 1990 været i de nordiske nordområder; først boede hun sammenlagt fem år i Vesterålen, der ligger nord for Lofoten, og 2004-2012 i Svalbard, hvor hun havde atelier i Longyearbyen.

Et strejf af eventyr

Aino Gribs faste base er nu i Danmark, men inspiration fra nordområderne henter hun stadig med regelmæssige besøg både sommer og vinter.

"Når man træder ind i udstillingen i Fuglsanghus, er det som at gå ind i en anden verden med et strejf af eventyr. For at forstå dette eventyr, skal man vide, at Svalbard er kontrasternes land. Først er der lyst døgnet rundt i et halvt år, og så er solen helt væk i fire måneder, hvor månelys og nordlys bliver eneste lyskilder. Når solen så kommer tilbage og bringer farverne og skyggerne med sig, bliver alt magisk," skriver Hørsholm Kunstforening i en pressemeddelelse.

Tegnes med bambuspind

Isbjørnen, fuglene, polarfloraen og landskabet tegnes i enkle streger med bambuspind og kinesisk blæk. Derefter bidrager akvarelfarverne til rytme og stemning.

Motivverdenen kommer igen i oliemalerierne. Transparente farvelag gennemtrænger isens kulde ved dens yderste forkant.

Den smeltende sne og de nøgne fjeldsider, der folder sig ud sorte som kul, drages ind i maleriet, ligesom isens, vandets og himlens turkise og blå og sommerens okkerfarvede klipper.

jesl

Aino Grib henter inspiration i de nordiske nordområder. Pressefoto

Aino Grib henter inspiration i de nordiske nordområder. Pressefoto

Publiceret 28 November 2019 06:30