DEBAT:

Hørsholm, vi sparer Danmarks fremtid væk

Af Josefine Volqvartz,  Engvej 1b, Rungsted Kyst
Sparerøvelse efter sparerøvelse sammen med en ny skolereform. Hvordan tænker man, at en skolereform skal kunne lykkes, når ressourcerne ikke er der til at bakke op om den? Nu skal Hørsholms SFOer også omlægges. Det bliver dyrere for børn fra 10-12 år, og mange vil dermed vælge dette vigtige fælleskab fra og lade børnene gå hjem selv eller direkte videre til sportsaktiviteter. Det nye prishop vil ramme fælleskabet og de mindst ressourcestærke familier hårdest. Og børnehaverne skal laves om til 'one-size-fits-all' superinstitutioner. Hvordan kan fire store institutioner rumme de mange værdier og den mangfoldighed, der gør sig gældende for de forskellige børneinstitutioner, vi ser i Hørsholm idag?
Efter næsten tyve år i udlandet valgte min mand og jeg, for et par år siden, at flytte familien til Danmark, fordi jeg savnede den danske folkeskole og børneinstitutionerne, hvor der bl.a. var tryghed, plads til leg og et lavt elev/lærer-ratio. I Afrika og England har jeg fortalt vidt og bredt om, hvad vi kan her i Danmark. Jeg har fortalt om folkeskolen, hvor der er plads til alle, og hvor kvaliteten af undervisningen er i top. Desværre må jeg konstatere, at jeg er begyndt at savne de afrikanske og engelske forhold, vi med glæde forlod. Og det er selvom vi bor i et 'ressourcestærkt' område, og vores to ældste børn er i en af landets bedste folkeskoler.
Jeg er ked af, at mit yngste barn skal i en børnehave, hvor pædagogerne kæmper med at få ressourcerne til at slå til og det at komme på tur er ved at blive en sjælden luksus. Støjniveauet er højt, og pædagogerne pressede. Forælder-hjælp, som jo bliver brugt meget i udlandet, er ikke en løsning, da det strider imod den nuværende lovgivning.
De danske børneinstitutioner er ikke gearet til den gældende sparersituation. I udlandet får man store børnehave/skole klasser til at fungere ved at fastsætte en stram skolerutine. Børnene lærer at lytte og sidde stille i rundkreds fra de er 2 år. Det fungerer, men en masse, af det vi er gode til her i Danmark, går tabt. At lege sig til viden, at løse konflikter og at tænke innovativt og selvstændigt er ikke en del af pakken i udlandet.
Lærerne på Hørsholms skoler er dygtige, og vil vores børn og reformen det godt. Men sparerøvelse efter sparerøvelse i kombination med nye tiltag spænder ben for dem. Det kommer i sidste ende til at gå ud over vores børn. For mig burde fremtid betyde fremskridt, men sådan er det ikke på børneområdet. Der er 27 børn i min 9-årige datters klasse, og selvom forældrene bakker op om sammenholdet, og lærerne er topkvalificerede, er det svært at give børnene den opmærksomhed, de har behov for. En stor del af timerne går med trivselsdiskussioner. Jo flere børn, desto flere konflikter og andre forhold at tage højde for.
Ja, vi er ressourcestærke her i Hørsholm. Det er vi til dels, fordi mange er ambitiøse og arbejdsomme. Men alt imens vi forældre arbejder og gør vores bedste for at få familielivet til at fungere, bliver ødelæggende sparerøvelser trukket ned over hovedet på vores børn. Hørsholm Kommune, lad nu være med at spare Danmarks fremtid væk. Invester i skoler og børneinstitutioner, invester i mangfoldighed, lærere og fælleskab!
 
Vil du være med i debatten, så sker det på Ugebladets facebook-side.

Publiceret 18 October 2016 11:00