Nu kommer den lille Think elbil endelig. Det bliver Nellemann-koncernen, der skal sælge bilen.

Nu kommer den lille Think elbil endelig. Det bliver Nellemann-koncernen, der skal sælge bilen.

Think på vej til foråret

Nellemann-koncernen dansk forhandler af den norske Think elbil, som sælges for små 200.000 kroner

Af
Af Jens Overgaard

Hvis alt går vel, kan de første danskere køre foråret i møde i deres egen Think elbil. Den lille norskproducerede bil, som har vakt stor opmærksomhed, har nemlig fået en dansk agent. Det er Nellemann-koncernen, der skal repræsentere mærket i Danmark. Prisen er fastsat til godt 195.000 kroner og dertil skal man lægge en månedlig leje på 1750 kroner til batterierne.

"Det her er fremtiden. Elbiler udnytter energien tre gange bedre end benzin eller dieselbiler," forklarer Jacob Nelleman, der er adm. direktør i Nellemann A/S om engagementet i elbilerne, der også omfatter import-rettighederne til danskeren Fiskers eksklusive Karma-elbil.


Nellemann-koncernen har bil-forretninger over hele landet. Og i første omgang sælges Think fra butikker i Roskilde, Odense og Århus, mens der er showroom i København. Målet er i første omgang at sælge 400 biler om året.

Afventer fabrikken

En joker er dog selve fabrikken i Norge, der har bedt den norske regering om en millionstor lånegaranti for at holde produktionen i gang. Det blev i første omgang afvist, men nu ser det ud til at Think alligevel får en garanti fra en innovationspulje. Den bagved liggende økonomi kan dog godt forskubbe planerne. Derfor er Jacob Nellemann også forsigtig med at sige præcist, hvornår de første danske biler kommer ud på vejene.

"Alle tests er lavet, og produktionen er på skinner. Det eneste, som der kan være usikkerhed om, er tidspunktet den danske introduktion," siger Jacob Nellemann.


Batterierne er af den avancerede lithiom-ion-type, som giver bilen en rækkevidde på 130-140 kilometer. De koster hele 100.000 kroner stykket. Idéen med at leje dem, er at kunden automatisk får batterierne udskiftet, når de er så slidte, at kapaciteten maksimum kan være 70 procent af fuld styrke. Elbils-forretningen ser ikke ud til at stoppe her. Nellemann-koncernen har nemlig planer om at udvide med flere eldrevne køretøjer.


redaktion@lokalavisen.dk

Publiceret 01 January 2009 03:00