Sufijan, Khaled og Zakaria fra Je M'Appelle foran deres gamle logo - med det nye, mere enkle på brystet af deres nye T-shirt.

Sufijan, Khaled og Zakaria fra Je M'Appelle foran deres gamle logo - med det nye, mere enkle på brystet af deres nye T-shirt. Foto: Fred Jacobsen

Drengene fra Je M'Apelle slår til igen

Kokkedal-drengene klar med nyt produkt - releaseparty i Hørsholm i dag 1. marts

Af
Fred Jacobsen

"Vi sigter efter at åbne vores egen butik og komme ud i verden," siger 15-årige Zakaria fra Kokkedal som svar på spørgsmålet, hvor Je M'Apelle skal føre ham og hans kolleger i firmaet hen.

Zakaria er bestyrelsesformand og finansdirektør og har, lige som salgsdirektør Sufijan og Khaled, der er ansvarlig for marketing og kommunikation, været med fra start i 2017, da Je M'Apelle blev til i et kælderlokale i Kokkedal.

Nu har virksomheden udviklet sig yderligere og er klar til at præsentere både et nyt produkt og et nyt firma-logo og, ja, til at erobre verden.

Releaseparty

I første omgang inviterer Kokkedal-drengene til releaseparty i dag, 1. marts fra kl. 16 hos Lehman+Brun i Hovedgaden i Hørsholm, hvor de både præsenterer deres nye produkt, en sweatshirt, og et mere enkelt firmalogo.

Begge dele er resultatet af den proces, Kokkedal-drengene har været igennem siden starten i 2017. De var ti til at begynde med, er nu otte tilbage - og er løbet ind i noget succes i den mellemliggende tid.

Blandt andet vandt de sidste år Mind Your Own Business' pris (Business Award) for branding og marketing og er ud af de i alt ti hold, der lige nu kører under programmet på landsplan, udvalgt til organisationens akademi. Sammen med to andre hold i landet.

Mere seriøst nu

"Jamen det blev vi, fordi vi brænder for det," forklarer Zakaria. Og det betyder også, som Sufijan og Khaled fortæller, at det hele er blevet mere seriøst.

"Vi kommer ud til flere virksomhedsbesøg, bliver inviteret mere. V får hjælp til for eksempel strategi og til at holde fast i et godt fællesskab," fortæller de. De har blandt andet også lært og erfaret, at ikke alle beslutninger i virksomheden kan tages, når alle skal sidde med ved bordet. At nogle beslutninger ska tages i en mindre personkreds.

Gik som varmt brød

I det første år - forløbet her følger skoleåret - fandt de dengang ti Kokkedal-drenge på firmaets navn og besluttede sig for at producere hoodies (hættetrøjer). De viste sig at gå som varmt brød en søndag morgen: På det releaseparty, der sidste forår blev holdt i Hørsholm hos Lehman+Brun, mentorvirksomhed i Mind Your Own Business, blev 90 af de 100 trøjer solgt med det sammen - og siden er der solgt endnu flere. Det er blandt andet de gode salgstal, der medvirkede til at Je M'Appelle-drengene blev udtaget til akademiet.

"Vi var de bedste til at markedsføre, fik vi at vide," fortæller Khaled, som også kommer med succes-opskriften: "Vi var på You Tube, i Ugebladet og Uge-Nyt og fik lavet flyers."

FAKTA

    Je M'Appelle er en del af Mind Your Own Business, der skaber udviklingsforløb for drenge fra udsatte boligområder i alderen 13 til 19 år.

    Med iværksætteri som omdrejningspunkt samler Mind Your Own Business det sociale potentiale i erhvervslivet og civilsamfundet i en fælles indsats, der skal styrke drengenes faglige kompetencer, sociale relationer samt deres tilknytning til uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet.

    Siden 2010 har Mind Your Own Business givet 513 drenge fra udsatte boligområder mulighed for at etablere 52 mikrovirksomheder i hele landet.

    Organisationen støttes af Trygfonden, Bikubenfonden og Tuborgfondet.

    Je M'Appelle-drengene mødes en gang om ugen i et par timer og har selv lavet aftaler med de partnere, der har ført til produktet.

Publiceret 01 March 2019 08:35